Tekniikkaparkin viikko 33/2020: Älylukkojen tietosuoja puhuttaa ja HMD sai suuren lisärahoituksen
Älylukkojen keräämä tieto on henkilötietoa
Apulaistietosuojavaltuutettu on linjannut, että taloyhtiön sähkölukkojärjestelmän ovenavauksista keräämät tiedot ovat henkilötietoja, ja oven avannut asukas on mahdollista saada selville yhdistämällä avaimen tiedot tiettyyn asuntoon, kertoo Ilta-Sanomat. Tämän vuoksi taloyhtiön tulisi noudattaa muun muassa tiedonkeruuseen, tietojen säilytysaikaan ja tiedottamiseen liittyviä tietosuoja-asetuksen velvoitteita.
Tämä lausunto lähti liikkeelle, kun tietosuojavaltuutettuun yhteydessä ollut henkilö oli epäillyt, ettei taloyhtiön sähkölukkojärjestelmä täyttäisi tietosuojavaatimuksia.
HMD sai suuren rahoituksen, mukana Nokia, Google ja Qualcomm
Vaikka HMD Global-yritys on jo useiden vuosien ajan myynyt puhelimia Nokia-tuotemerkillä, niin Nokia-yhtiöllä ei kuitenkaan ole ollut minkäänlaista omistusosuutta HMD:ssä. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut. YLE kertoo, että Espoossa pääkonttoriaan pitävä HMD on kerännyt noin 195 miljoonan euron rahoituksen, ja rahoittajina ovat muun muassa Nokia Technologies, Google ja Qualcomm.
Nokian yhteys tähän aiheeseen on tuotemerkin käytön myötä ilmeinen, mutta myös kaksi muuta mainittua suurta yhdysvaltalaisyritystä ovat jo tähän asti olleet yhteistyössä HMD Globalin kanssa, sillä Nokia-puhelinten käyttämä Android-käyttöjärjestelmä on Googlen tuote, kun taas Qualcomm toimittaa puhelimissa käytettäviä piirisarjoja.
Rahoituksen myötä HMD pyrkii muun muassa tuomaan myyntiin 5G-älypuhelimia ja ottamaan kasvuloikan Afrikan, Intian ja Brasilian markkinoilla.
Youtubessa valtaosa videoista jää vähäisille katsojamäärille
Youtube-videopalvelu on valtavan suuri kokonaisuus, jonka sisältöjä katsotaan yhteensä lähes viisi miljardia kertaa joka päivä. Mobiili.fi kertoo, että tämä valtava katselumäärä ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti kaikille, vaan joukossa on menestyjien terävä kärki, joiden takana katselumäärät puolestaan jäävät sangen pieniksi. Reilut 88 prosenttia palveluun ladatuista videoista ei ylitä edes tuhannen katselukerran rajaa. Toisaalta vain noin 0,7 prosenttia videoista kerää yli 100 000 katsojaa.