Kaksi pelinäyttöä: Asus TUF Gaming 27″ ja Samsung Odyssey G7 28″
Pikaisessa katsauksessa kaksi pelinäyttöä: Asus TUF Gaming VG27AQZ (27″) noin 300 euron hintaluokasta ja Samsung Odyssey G7 S28AG702NU (28″) noin 700 euron tuntumasta. Asus on selvästi edullisempi kuin Samsung, mutta paljonko hintaero näkyy ominaisuuksissa? Käydään läpi näyttöjen olennaisimmat ominaisuudet ja kuvanlaadun ensituntumat.
Katso video Youtubessa…
Ensinnäkin muutama sana lähtöasetelmasta. Asus on näyttöpaneelin tarkkuuden puolesta altavastaaja 1440p-paneelillaan, kun taas Samsung kykenee korkeampaan UHD-tarkkuuteen. Kuitenkin näytöt ovat yleiseltä olemukseltaan varsin samantyyppisiä ja molemmat on suunnattu selkeästi pelikäyttöön, vaikkei mikään tietenkään estä näitä hankkimasta muuhunkaan hyötykäyttöön. Näyttöä hankkiessa on kuitenkin visaisen pähkinän edessä: kuinka paljon tähän laitteeseen kannattaisi rahaa satsata? Onko näiden kahden näytön välillä jotain niin olennaista eroa, että satojen eurojen lisäkustannus olisi perusteltavissa?
Asus TUF Gaming VG27AQZ (27″)
Tässäpä se edullisempi tarjokas näyttöjen välisessä kisailussa. Asus tarjoaa heti kärkeen hyvän laatuvaikutelman: muotoilu vaikuttaa hillityn harkitulta ja näytön jalusta tukevalta – näyttöä ei siis saa helpolla kumoon. Myös ergonomiapuoli on ilahduttavan hyvällä mallilla: näytön saa laskettua korkeussäädön puitteissa käytännössä lähes pöydän pintaan saakka ja näytöstä löytyy kaikki muutkin olennaiset ergonomiaan vaikuttavat säädöt, mukaanlukien ”pivot” eli näytön pystyasentoon kääntäminen. Sisäänrakennetut kaiuttimet ovat – kuten arvata saattaa – lähinnä tilapäiseen käyttöön ja puhesisällön toistoon sopivat. Ohuehko ääni välttää, jos mitään muuta äänentoiston keinoa ei ole saatavilla, mutta musiikille, elokuville ja peliäänille tarvitaan paremmat kaiuttimet. Kuvan saa tuotua sisään kahdella HDMI v2.0-portilla ja Displayport 1.2-liitännällä. USB-keskitintä näytössä ei ole.
Kuvanlaatu on asiallinen ja monenlaiseen käyttöön sopiva. IPS-paneelin ansiosta katselukulmista ei tarvitse murehtia ja Asus kehuu näytön kykenevän enimmillään jopa 165 Hz virkistystaajuuteen, jonka pitäisi olla useimmille pelaajille riittävä suorituskyky. Liekö sitten käyttäjäkohtainen eroavaisuus tai omien silmien kummallisuus, mutta laajoissa tasaisissa väripinnoissa, esimerkiksi suurissa vaaleanharmaissa kohdissa kuvassa näkyi päätä liikutellessa pientä ”elämistä”, ikään kuin moiré-ilmiötä. Jos tätä seikkaa keskittyi etsimään näytöltä, niin sen kyllä huomasi, mutta mitenkään erityisen voimakkaasta ilmiöstä ei voi puhua. Kuvaruutuvalikoista löytyi kaikki odotettavissa olevat perustoiminteet ja valikkoa oli helppo käyttää.
Asus TUF Gaming 27″ osoittautui varsin miellyttäväksi näytöksi ja parin päivän koekäytön perusteella jäi vaikutelma, että tässä hinta ja ominaisuudet kohtaavat varsin optimaalisesti. Asus ei ole ulkokuoren osalta mitenkään erityisen korostuneesti pelinäyttö, eli tämän ruudun kehtaa tarvittaessa nostaa myös kotitoimiston pöydälle ja paneelin suorituskykykin siihen toki riittää.
Samsung Odyssey G7 S28AG702NU (28″)
Samsungin G7-sarjalainen pelinäyttö on pykälän verran järeämpää kalustoa kuin edellä esitelty Asus. Päällimmäisenä erona esiin nousee tietysti UHD-resoluutio, jota usein myös 4K-tarkkuudeksi markkinoilla nimetään. Samsungin ergonomiapuoli on varsin hyvässä kuosissa, joskin näyttöä ei jostain syystä pysty laskemaan ihan pöydän pintaan asti. Pivot-säätökin silti löytyy. Jalusta on riittävän tukeva, vaikka ohuiden jalkojen myötä tuntuukin siltä, että näyttö saattasi voimakkaan tönäisyn myötä pahimmassa tapauksessa kaatuakin ”nokalleen”. Sisäänrakennettuja kaiuttimia ei Samsungista löydy, mutta äänen saa kuitenkin ulos 3,5 mm liitännän kautta vaikkapa kaiuttimia tai kuulokkeita varten. Sen sijaan Samsung nokittaa USB-keskittimellä: näytössä on kaksi USB-liitäntää vaikkapa näppäimistöä ja hiirtä varten. Kuvaliitännät ovat vastaavat kuin Asuksessakin, mutta molemmat ovat uudempaa versiota: kaksi kappaletta HDMI v2.1-liitäntöjä ja yksi Displayport 1.4. Samsung osaa myös yhden hauskan ja ehkä joskus myös hyödyllisen niksin: kaksi kuvatuloa saa näkymään ruudulla yhtä aikaa PIP- eli ”kuva kuvassa” -toiminnolla.
Korkean tarkkuuden kuva näyttää kaikin puolin hyvältä, eikä testikäytön perusteella Samsungin kuvasta löydä oikein mitään moitittavaa. 144 Hz virkistystaajuus kuulostaa pelikäyttöä ajatellen riittävältä. Myös hyötykäyttö taittuu, ja Tekniikkaparkin Youtube-videoiden editointi sujuu 28″ ruudulla vaivattomasti. Myös Samsung on valinnut näyttöönsä IPS-tekniikkaan perustuvan paneelin, joten katselukulmat ja väritarkkuus ovat silmämääräisesti arvioiden oikein hyvällä tasolla. Toki UHD-tarkkuus on 28-tuumaiselle näytölle jo aika suuri, joten jos nyt jostain syystä törmäät sellaisiin vanhoihin sovelluksiin, jotka eivät oikein osaa skaalautua toiveiden mukaisesti, niin joitakin lieveilmiöitä saattaa ilmetä. Toisaalta suuri tarkkuus tuo mukanaan myös erittäin hyvän luettavuuden esimerkiksi verkkosisällöille ja tekstidokumenteille.
Samsung Odyssey on kuitenkin ulkokuoreltaan pykälän verran räyhäkkäämpi tuttavuus ja pelinäytön luonnetta on tuotu selvästi esiin – esimerkiksi näytön alalaitoihin ja takaosaan sijoitetut RGB-valot suorastaan huutavat ”peliestetiikkaa” ympärilleen. Hyötykäytön näkökulmasta vilkkuvat ja sateenkaaren väreissä elävät koristevalot aiheuttavat hiukan huvittuneisuutta, mutta onneksi kuvaruutuvalikoiden kautta löytyy keinot hillitä tunnelmavalaistusta tai sammuttaa valot kokonaan.
Kaikkinensa Samsung Odyssey G7 28″ tarjoaa erittäin ryhdikkään esityksen kuvanlaadun ja käytettävyyden puolesta ja tätä näyttöä tohtii suositella myös tehokäyttäjille, riippumatta siitä onko pääasiallinen käyttö pelaamista vai sisällöntuotantoa.