Pikakoe: Feiyutech Vimble 2 -gimbaali matkapuhelimille
Kännykkäkameralla kuvaaminen voi olla hiukan epävakaata varsinkin jos tarkoituksena on taltioida videota. Kevyt kännykkäkamera tärisee vapaalla kädellä kuvatessa lähes huomaamatta, vaikka kuinka yrittäisi pitää laitetta paikallaan. Kaikkia tämä ei välttämättä häiritse, mutta vakaamman kuvan perään haikailevat ovat ottaneet kännyköille tarkoitetut gimbaalit ilolla vastaan. Tällä kertaa tutustun pikakokeen muodossa Feiyutech Vimble 2:een, joka on yksi edullisimmista tällä hetkellä myynnissä olevista gimbaaleista – hinta liikkuu sadan euron tietämissä ja kovimmista tarjouskampanjoista Vimble 2:sta on löytynyt jopa alle seitsemänkympin. Pudonneiden hintojen myötä tällaiset laitteet kiinnostanevat mobiilikuvaajia entistä enemmän.
Katso unboxing-video ja näyte kuvanvakaajan toiminnasta:
Vimble 2 on päällisin puolin varsin uskottavan ja laadukkaasti rakennetun oloinen laite ja muistuttaa jossain määrin kilpailevaa DJI Osmo Mobilea. Feiyutech on kuitenkin tuonut gimbaaliinsa joitakin persoonallisia ominaisuuksia, kuten selfiekeppitilaan venytettävän gimbaalin rungon. Aluksi tämä idea nostattaa mieleen hienoista huvittuneisuutta, mutta kun gimbaalin avaa täyteen mittaansa, niin teleskooppivarren edut käyvät ilmeisiksi – on itse asiassa kätevää, että kameran saa vietyä hiukan kauemmaksi itsestään ja kuva pysyy silti tasaisena. Jotta gimbaalin moottorit eivät joutuisi jatkuvasti kamppailemaan painovoimaa vastaan, niin käyttäjän on syytä tasapainottaa laite kännykän painon mukaisesti – tämä tasapainotus on toteutettu hiukan kömpelösti, mutta kuitenkin riittävän toimivasti: puhelinta kannattelevaa lyhyttä vartta pitää naksutella pykälä kerrallaan pidemmäksi tai lyhyemmäksi niin kauan, että puhelin pysyy suurinpiirtein vaakatasossa myös gimbaalin ollessa pois päältä.
Vakaata kuvaa myös kävellessä
Vimble 2:n tärkein ominaisuus on tietysti kännykkäkameran vakaana pitäminen, ja siitä laite suoriutuu hintaansa nähden jopa yllättävän hyvin. Kuten testivideosta näkyy, kuvaaja voi kävellä kuvauksen aikana eikä lopputulos näytä tolkuttoman huojuvalta – jopa pieni juoksupyrähdys vakautuu katsojan kannalta siedettäväksi. Mahdottomiin temppuihin ei gimbaali tietenkään pysty, joten hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi on syytä kuitenkin pyrkiä pitämään käsi suht vakaana. Kameran kääntelyn suhteen Vimble 2 vaatii käyttäjältä ensin pientä harjoittelua – gimbaalikahvan takana olevalla ”liipasimella” saa vaihdettua erilaisten käyttötilojen välillä ja toiselle puolelle sijoitettu ”tattiohjain” puolestaan mahdollistaa kännykkäkameran kääntämisen moottoreiden voimalla.
Feiyutechin oma Vicool-mobiilisovellus mahdollistaa tarkemman ominaisuuksien hallinnan ja gimbaalin moottoreiden tehonsäädön. Sovellus on kuitenkin varsin vaativainen puhelinten suhteen, sillä samoihin aikoihin testikäytössä ollut Android Go-käyttöjärjestelmällä toimivaan budjettiluokan Nokia 1 -puhelimeen sovellusta ei voinut asentaa lainkaan – liekö sitten syynä kevennetty käyttöjärjestelmä vai liian pieni näytön tarkkuus. Järeämmällä suorituskyvyllä ja suuremmalla näytöllä varustettu Samsung Galaxy S7 sen sijaan kelpasi sovellukselle. Vicoolin käyttö ei ole aivan pakollista, sillä gimbaali pitää puhelimen vakaana käyttöjärjestelmän omaakin kamerasovellusta käytettäessä.
Näppärä lisävaruste mobiilikuvaajalle
Feiyutech Vimble 2 on budjettiluokan gimbaaliksi yllättävänkin jämäkän tuntuinen kokonaisuus: puhelin pysyy jämäkästi kiinnikkeissään ja mekaaninen kasauksen laatu on hyvä. Ohjelmisto- ja tukipuolella viimeistely ei ole aivan yhtä vakuuttavaa: Play-sovelluskaupassa Vicoolin esittelytekstit ovat tarjolla vain kiinaksi ja tätä juttua kirjoittaessa valmistajan omat verkkosivut ovat olleet jo useamman päivän ajan saavuttamattomissa, joten lisätietojen etsiminen gimbaalista on hiukan tavallista haastavampaa. Yhtä kaikki, mikäli mahdollisimman edullinen kuvanvakaaja matkapuhelinkuvaukseen on etsinnässä, niin Vimble 2 tarjoaa kiinnostavan vaihtoehdon, joka erottuu kilpailijoistaan erityisesti kätevän selfie-kepiksi muuttuvan rakenteensa myötä ja toimii kohtuullisen hyvin erilaisissa kuvaustilanteissa.