Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
Auto 2016-messut kokosivat pitkästä aikaa valtaosan automerkeistä ja -malleista saman katon alle Helsingin messukeskukseen. Ja olihan se jo aikakin, sillä tämän mittaluokan automessuja ei nimittäin ole Suomessa järjestetty moneen vuoteen. Automerkkien tarjontaa oli tuotu esille varsin laajalla skaalalla, lähtien perusmalleista aina ökykalliisiin sporttiautoihin saakka. Toki tutummistakin malleista oli pääsääntöisesti valittu mukaan hiukan paremmin varusteltuja variaatioita, mikä on tietysti kiiltoa ja säihkettä sisältävän messuympäristön huomioiden aivan ymmärrettävää. Järjestäjien mukaan hallissa oli yhtä aikaa yleisön nähtävänä lähes 300 eri automallia, joka on kieltämättä edustava otos Suomen automarkkinoilta.
Tällaisen tapahtuman pihvi onkin kaiketi tässä loistokkuudessa ja korkealentoisuudessa – kävijät pääsevät ihmettelemään lähietäisyydeltä sellaisia kulkupelejä, joita ei ihan joka päivä kadunkulmissa näe. Toisaalta näkyipä joukossa sellaisiakin messuvieraita, jotka tuntuivat mittailevan autoja katseellaan siihen malliin, että kaupanteko saattaa arjen tullen olla lähellä. Vakavissaan auton hankintaa harkitsevat hyötyivät varmasti siitä, että messuilla pääsi tutkailemaan hyvinkin laajaa otantaa automarkkinoiden tarjonnasta – vastaavaan automäärään tutustuminen autoliikkeitä kiertämällä veisi takuuvarmasti moninkertaisen ajan.
Esittelyautojen laajamittainen koeajomahdollisuus oli uusi idea ja se toteutettiinkin Auto 2016-messuilla havaintojemme mukaan onnistuneesti. Koeajosta kiinnostuneet pystyivät varaamaan koeajoajan kunkin automerkin omalta infotiskiltä ja heille annettiin siinä yhteydessä tarkka ajankohta, jolloin tulee olla valmiina koeajojen lähtöalueella. Itse koeajolenkki oli noin 20 minuutin mittainen kierros, joka sisälti pääosin kaupunkiajoa, mutta myös pienen pyrähdyksen leveämmällä tiellä – ei toki aivan optimaalinen reitti koeajon monipuolisuutta ajatellen, mutta kun otetaan huomioon ajovuoroa odottavien suuri määrä ja tapahtumapaikan sijainnin asettamat reunaehdot, niin kyseessä oli kuitenkin mainio ja toimiva lisä tapahtuman tarjontaan. Tapahtumasta vastaava Jori Vainio Messukeskuksesta kertoi tapahtuman jälkeen, että kolmen päivän aikana ajettiin kaikkiaan 2 521 koeajoa.
Ohessa kuvamuotoisia tunnelmia tapahtumasta.
Messukeskuksen tiedotteen mukaan tapahtumassa viikonlopun aikana yhteensä noin 31 000 kävijää. Tekniikkaparkin vieraillessa paikan päällä sunnuntaina pahin ruuhka oli jo tainnut taittua, sillä hallin käytävillä pystyi silti tallustelemaan aivan mukavasti ilman tolkutonta väenpaljoutta.
Hiukan harvemmin arkiliikenteessä esiintyvät loistoautot olivat erittäin mielenkiintoinen lisä messutarjontaan, vaikkei näitä ihan jokainen tainnut ostoaikeissa silmäilläkään…
Tämän auton keulassa näkyvä logo taitaa olla suurelle yleisölle vielä hiukan tuntemattomampi – kuvan automalli on korealainen Ssangyong Tivoli.
Hyundai marssitti messuille aivan uunituoretta kalustoa, sillä kuvissa näkyvä i30-malli ei ole Suomessa vielä edes myynnissä – auto on tulossa markkinoille keväällä 2017. Ulkoiset erot edeltäjään ovat selkeästi havaittavissa esimerkiksi keulan muotoilussa.
Porschen mallistoihin pääsi tutustumaan vain rajallinen määrä yleisöä kerrallaan – tämän myötä vauhdikkaan näköisten kulkupelien ympärillä oli kieltämättä helppoa kierrellä.
Välikevennyksenä tunnelmakuva messusunnuntain musiikillisesta tarjonnasta, esiintymislavalla Ellinoora.
Jos oli paikalla uutuuttaan kiiltäviä autoja, niin olipa joillakin messuosastoilla klassikkokalustoakin. Tämä mahtipontinen Cadillac on tarkalta malliltaan Series 70 Imperial Fleetwood Limousine.