Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
Autoteollisuus pohtii parhaillaan kiivaasti tulevaisuuden autojen käyttövoimaa: kuljetaanko perinteisten ratkaisujen sijaan vaikkapa sähköllä tai vedyllä? Joonas taas pohtii, mahtuuko sporttisen auton katto kiinni. Teijon pohdinnoissa huomio kiinnittyi komeasti muotoiltujen autojen yksityiskohtiin.
Kuuntele podcastin jakso 2:
Auto 2018-messuilla nähtiin joitakin varsin eksoottisia autouutuuksia. Hyundai Nexo näyttää päällepäin nykytrendin mukaiselta katumaasturilta, mutta sisällä tunnelma on futuristisempi korkealle nostetun keskipaneelin ja näyttöpaneelien myötä. Vielä erikoisemmaksi Nexon tekee kuitenkin se, että auto kulkee vedyn voimin. Polttokennotekniikalla tuotetaan sähkömoottoreille energiaa, jota riittää yhdellä tankkauksella yli 600 kilometrin matkalle. Suomessa vetyautoilu on tällä hetkellä koko lailla mahdotonta tankkauspisteiden puutteen takia, mutta mielenkiintoinen konsepti tässä on kuitenkin kyseessä.
Podcastissa pohdittiin myös autojen mittasuhteita pidemmän kuskin tapauksessa. Tässä kaksi esimerkkiä siitä, kuinka hyvin toimittaja saadaan mahtumaan kuskin paikalle: vasemmalla komean sporttinen avoauto Fiat 124 Spider, joka näyttää vauhdikkaalta ja fiilis on kohdillaan, mutta sivuprofiilista katsoen katto taitaa tulla lähelle päälakea pitkien kuljettajien kohdalla. Toinen ääripää oli oikeanpuoleisessa kuvassa näkyvä Peugeot Rifter, joka arkisen ja tila-automaisen tyylinsä myötä ei herättänyt suuria tunneryöppyjä, mutta tarjosi hulppeasti tilaa joka suuntaan.
Jeep Wranglerin näyttelyyn tuotu versio on hulppean näköinen kulkine. Designista löytyy vahvoja viittauksia merkin mittaviin perinteisiin ja jopa oven saranat ovat karskilla tavalla toteutettuja – joka toki sopiikin tähän kokonaisuuteen mainiosti.
Kia Stinger on muotoilunsa puolesta erittäin onnistunut kokonaisuus – auto huokuu vauhtia jopa messuosastolla paikallaan seisoessaan. Hienossa kokonaisuudessa huomio kiinnittyy kuitenkin ihan mitättömän pieniin yksityiskohtiin…
…kuten esimerkiksi navigaattorin SD-muistikorttipaikan irrotettavaan muoviluukkuun, joka on päässyt keskikonsolin designissa kummallisen näyttävälle paraatipaikalle. Olettaisin kortin vaihdon olevan niin harvakseltaan tapahtuva operaatio, että korttiluukku olisi joutanut olla vaikkapa hanskalokeron puolella piilossa. No, tokihan luukku erottuu avattuna korostetun paljon eikä normaalitilanteessa ole yhtä hallitsevassa osassa näkymää.
Luksusta oli myös useammallakin osastolla nähtävillä – tässä BMW:n ja Ferrarin tyylinäytteet.
Hiukan hitaampia kulkupelejä Auto 2018-tapahtumassa edustivat mopoautojen korvaajiksi ehdotetut nopeusrajoitetut henkilöautot, joita pääsi koeajamaan suljetulla radalla. Kävin hakemassa tuntumaa tähän paljon puhuttaneeseen konseptiin noin viidenkympin vauhtiin rajoitetulla automaattivaihteisella Ford Fiestalla, joka tuntui ajossa aivan normaalilta laadukkaalta henkilöautolta, kuten odottaa sopii. Eniten ennalta mietitytti nopeusrajoittimen toteutus: loppuuko meno railakkaan kiihdytyksen jälkeen kuin seinään? Tätä huolta ei koeajoyksilössä ollut, sillä kiihtyvyyden hyytyminen on saatu tapahtumaan sangen leppoisasti ja ennakoitavasti.
Vieläkin vähemmän vauhtia mutta sitäkin hurjempia kallistuskulmia oli tarjolla Land Roverin ulko-osastolla, jossa kävijät pääsivät koeajamaan nelivetomaasturia erityisellä kompaktilla esteradalla, jossa paikalle kasattu keinotekoinen reitti vei kuljettajaa varsin epätavallisiin tilanteisiin, kuten erittäin jyrkälle mäennyppylälle ja suuriin sivuttaiskallistuksiin. Omaa vuoroa odotellessa oli aikaa katsella muiden suorituksia radalla – täytyy myöntää, että ulospäin reitti näytti haastavammalta kuin miltä se etevän nelivetoauton ja mukana kartturina olleen taitavan opastajan voimin todellisuudessa tuntuikaan. Hauska ja suosittu ohjelmanumero, josta hatunnosto Land Roverille.
Tapahtumana Auto 2018 oli aiheesta kiinnostuneelle mielekäs kokonaisuus. Pari vuotta sitten edellisen kerran järjestetyt messut olivat edelleen samantyyliset, mutta mitäpä kaavaa suotta liiaksi muuttamaan – halli täyteen autoja laidasta laitaan ja sopivasti oheisohjelmaa kylkeen, sehän se on humpan juoni!