Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Tekniikkaparkin viikko
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018

Autoteollisuus pohtii parhaillaan kiivaasti tulevaisuuden autojen käyttövoimaa: kuljetaanko perinteisten ratkaisujen sijaan vaikkapa sähköllä tai vedyllä? Joonas taas pohtii, mahtuuko sporttisen auton katto kiinni. Teijon pohdinnoissa huomio kiinnittyi komeasti muotoiltujen autojen yksityiskohtiin.

Kuuntele podcastin jakso 2:

 

Auto 2018-messuilla nähtiin joitakin varsin eksoottisia autouutuuksia. Hyundai Nexo näyttää päällepäin nykytrendin mukaiselta katumaasturilta, mutta sisällä tunnelma on futuristisempi korkealle nostetun keskipaneelin ja näyttöpaneelien myötä. Vielä erikoisemmaksi Nexon tekee kuitenkin se, että auto kulkee vedyn voimin. Polttokennotekniikalla tuotetaan sähkömoottoreille energiaa, jota riittää yhdellä tankkauksella yli 600 kilometrin matkalle. Suomessa vetyautoilu on tällä hetkellä koko lailla mahdotonta tankkauspisteiden puutteen takia, mutta mielenkiintoinen konsepti tässä on kuitenkin kyseessä.

Podcastissa pohdittiin myös autojen mittasuhteita pidemmän kuskin tapauksessa. Tässä kaksi esimerkkiä siitä, kuinka hyvin toimittaja saadaan mahtumaan kuskin paikalle: vasemmalla komean sporttinen avoauto Fiat 124 Spider, joka näyttää vauhdikkaalta ja fiilis on kohdillaan, mutta sivuprofiilista katsoen katto taitaa tulla lähelle päälakea pitkien kuljettajien kohdalla. Toinen ääripää oli oikeanpuoleisessa kuvassa näkyvä Peugeot Rifter, joka arkisen ja tila-automaisen tyylinsä myötä ei herättänyt suuria tunneryöppyjä, mutta tarjosi hulppeasti tilaa joka suuntaan.

Jeep Wranglerin näyttelyyn tuotu versio on hulppean näköinen kulkine. Designista löytyy vahvoja viittauksia merkin mittaviin perinteisiin ja jopa oven saranat ovat karskilla tavalla toteutettuja – joka toki sopiikin tähän kokonaisuuteen mainiosti.

 

Kia Stinger on muotoilunsa puolesta erittäin onnistunut kokonaisuus – auto huokuu vauhtia jopa messuosastolla paikallaan seisoessaan. Hienossa kokonaisuudessa huomio kiinnittyy kuitenkin ihan mitättömän pieniin yksityiskohtiin…

…kuten esimerkiksi navigaattorin SD-muistikorttipaikan irrotettavaan muoviluukkuun, joka on päässyt keskikonsolin designissa kummallisen näyttävälle paraatipaikalle. Olettaisin kortin vaihdon olevan niin harvakseltaan tapahtuva operaatio, että korttiluukku olisi joutanut olla vaikkapa hanskalokeron puolella piilossa. No, tokihan luukku erottuu avattuna korostetun paljon eikä normaalitilanteessa ole yhtä hallitsevassa osassa näkymää.

Luksusta oli myös useammallakin osastolla nähtävillä – tässä BMW:n ja Ferrarin tyylinäytteet.

Hiukan hitaampia kulkupelejä Auto 2018-tapahtumassa edustivat mopoautojen korvaajiksi ehdotetut nopeusrajoitetut henkilöautot, joita pääsi koeajamaan suljetulla radalla. Kävin hakemassa tuntumaa tähän paljon puhuttaneeseen konseptiin noin viidenkympin vauhtiin rajoitetulla automaattivaihteisella Ford Fiestalla, joka tuntui ajossa aivan normaalilta laadukkaalta henkilöautolta, kuten odottaa sopii. Eniten ennalta mietitytti nopeusrajoittimen toteutus: loppuuko meno railakkaan kiihdytyksen jälkeen kuin seinään? Tätä huolta ei koeajoyksilössä ollut, sillä kiihtyvyyden hyytyminen on saatu tapahtumaan sangen leppoisasti ja ennakoitavasti.

Vieläkin vähemmän vauhtia mutta sitäkin hurjempia kallistuskulmia oli tarjolla Land Roverin ulko-osastolla, jossa kävijät pääsivät koeajamaan nelivetomaasturia erityisellä kompaktilla esteradalla, jossa paikalle kasattu keinotekoinen reitti vei kuljettajaa varsin epätavallisiin tilanteisiin, kuten erittäin jyrkälle mäennyppylälle ja suuriin sivuttaiskallistuksiin. Omaa vuoroa odotellessa oli aikaa katsella muiden suorituksia radalla – täytyy myöntää, että ulospäin reitti näytti haastavammalta kuin miltä se etevän nelivetoauton ja mukana kartturina olleen taitavan opastajan voimin todellisuudessa tuntuikaan. Hauska ja suosittu ohjelmanumero, josta hatunnosto Land Roverille.

Tapahtumana Auto 2018 oli aiheesta kiinnostuneelle mielekäs kokonaisuus. Pari vuotta sitten edellisen kerran järjestetyt messut olivat edelleen samantyyliset, mutta mitäpä kaavaa suotta liiaksi muuttamaan – halli täyteen autoja laidasta laitaan ja sopivasti oheisohjelmaa kylkeen, sehän se on humpan juoni!

Continue Reading

Previous: Podcast – jakso 1: Tekniikkaparkki pelimessuilla – jotain uutta ja jotain retroa
Next: Podcast – jakso 3: Menneen vuoden kohokohtia ja tulevaisuuden teknologiatrendien veikkailua

Lisää luettavaa

tekniikkaparkki podcast Podcast – jakso 7: Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Podcast

Podcast – jakso 7: Mikä on paras käyttöjärjestelmä?

Teijo 27.4.2019
Samsung Gear 360 Podcast – jakso 6: Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus – puheenaiheena 360-kuvaus
  • Podcast

Podcast – jakso 6: Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus – puheenaiheena 360-kuvaus

Teijo 16.3.2019
Podcast - Älykoti Podcast – jakso 5: Joko on älykodin aika?
  • Podcast

Podcast – jakso 5: Joko on älykodin aika?

Teijo 15.2.2019
Toyota C-HR Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast - Savikiekko Podcast – jakso 4: Savikiekoista streaming-palveluihin
  • Podcast

Podcast – jakso 4: Savikiekoista streaming-palveluihin

Teijo 12.1.2019
tekniikkaparkki podcast Podcast – jakso 3: Menneen vuoden kohokohtia ja tulevaisuuden teknologiatrendien veikkailua
  • Podcast

Podcast – jakso 3: Menneen vuoden kohokohtia ja tulevaisuuden teknologiatrendien veikkailua

Teijo 19.12.2018
Facebook Instagram Twitter     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Tekniikkaparkin viikko 12/2021: Sony on suurin mobiilikamerakennojen toimittaja
  • Testissä Motorola Moto G9 Play: mutkaton peruspuhelin hulppealla akunkestolla
  • Tekniikkaparkin viikko 10/2021: Vinyylilevyjen valmistus palaa Suomeen
  • Tekniikkaparkin viikko 7/2021: Chromebookit ovat lisänneet markkinaosuuttaan Windowsin kustannuksella
  • Asiallinen olohuonenäppäimistö kosketuslevyn kera – testissä Logitech K400 Plus

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.