Koeajossa Volkswagen Passat
Hiljattain uudistunut Volkswagen Passat sai osakseen huomattavaa mainetta ja kunniaa, kun automalli valittiin tänä vuonna eurooppalaisten autotoimittajien toimesta vuoden autoksi. Tekniikkaparkki päätti selvittää, miltä voittoon asti yltänyt auto tuntuu tien päällä.
Saimme koeajoon DSG-automaattivaihteistolla varustetun ja keskimmäistä Comfortline-varustetasoa edustavan Passatin, jonka kaksilitrainen dieselmoottori tarjoaa 150 hevosvoiman (110 kW) tehon ja 340 Nm vääntöhuipun.
Passat on saanut malliuudistuksessa hiukan lisää särmää muotoiluunsa sekä lisää pituutta ja akseliväliä auton rakenteeseen. Tila tuntuu ja näkyy erityisesti takapenkillä, jossa on matkustajien riemuksi hulppeasti jalkatilaa. Toki myös tavaratilalla on mukavasti pituutta, mutta sedan-korisen auton kohdalla tavaratilan lastausaukon koko rajoittaa jonkin verran mukaan mahtuvien tavaroiden kokoa. Pidemmille esineille voi järjestellä tilaa kaadettavien takapenkin selkänojien avulla. Tavaratilan luukkuun liittyykin mielenkiintoinen varuste: koeajoyksilössä luukku avautuu heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Tällöin auto väläyttää vilkkuja luukun avautumisen merkiksi, jonka jälkeen luukku avautuu sähkömoottorin voimin. Passatin kanssa ei siis tarvitse laskea tavaroita maahan, vaan tavaratilaan pääsee käsiksi jalkaa heiluttelemalla.
Passatin designissa huokuu merkin pyrkimys premium-luokan kekkereihin, ja muotoilu on kieltämättä varsin onnistunutta ja tyylikästä niin auton sisällä kuin ulkopuolellakin. Volkkarimaiseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat juuri oikeilla paikoilla ja toimivat vaivattomasti. Varsinkin äänentoistoon ja navigointiin liittyviä toimintoja käytetään pääosin kosketusnäytön kautta ja tämä on auton käytettävyydessä kahtiajakoinen asia: kosketusnäyttö hillitsee keskipaneelin näppäinviidakkoa, mutta toisaalta sen käyttäminen vaatii lähes joka kerta katseen irrottamista tiestä, joka taas on huono asia liikenteen seuraamisen kannalta. Volkswagenin suunnittelijat ovat kuitenkin löytäneet kultaisen keskitien näiden äärilaitojen välille, ja käytännössä tärkeimmät ajon aikana tarvittavat säädöt saa edelleen tehtyä perinteisistä napeista ja säätimistä: äänenvoimakkuudelle on oma pyöritettävä säätimensä ja kaikki ilmastointiin ja lämmityslaitteeseen liittyvät toiminnot ovat omilla näppäimillään ohjattavissa. Myös digitaaliset kosketusnäytön säätimet toimivat rivakasti ja viiveettömästi.
Keskimmäisen Comfortline-varustuksen myötä kuljettajalla on myös pykälää parempi ergoComfort-istuin, josta löytyy monipuolinen kattaus säätöjä. Suuripiirteisemmät säädöt kuten istuimen liikuttaminen eteen ja taakse tapahtuu tavallisten lukitusta vapauttavien vipujen kautta, mutta selkänojan kallistus ja ristiseläntuen säätö tehdään tarkemmilla sähkösäädöillä. Monipuolisten säätöjen avulla kuljettajalle löytyy nopeasti hyvä ajoasento.
Pontevasti vääntävä dieselmoottori ja DSG-automaattivaihteisto antavat hyvät lähtökohdat ajomukavuudelle, eivätkä mitkään muutkaan osa-alueet sitä vesitä. Volkswagen Passat on ajettavuudeltaan jämäkkä ja johdonmukainen auto ja sen kanssa tulee helposti toimeen käytännössä missä tahansa olosuhteissa. Alusta suodattaa montuista ja töyssyistä ilkeimmän terän pois pitäen menon kuitenkin ryhdikkäänä. Ohjaukseenkin on löydetty tasapaino keveyden ja tunnokkuuden välille. Valtatiellä huomio kiinnittyy pirteään kiihtyvyyteen ja vakauteen: Passatin meno tuntuu vaivattomalta, ja tuntuukin siltä, että Suomen tiestöllä päästään auton ominaisuuksissa vasta alkusoiton asteelle. Epäilemättä Volkswagenin insinöörit ovat suunnitelleet ison henkilöauton myös vauhdikkaita saksalaisia autobaanoja silmälläpitäen. Maantienopeuksissa melu pysyy hyvin aisoissa ja keskustelu onnistuu ääntä korottamatta – maltillisen taustamelun lisäksi korviin erottui vain vaimeita puuskittaisen tuulen huminoita keskivertoa tuulisemman koeajopäivän myötä. Soratiellä hillitty äänimaailma jatkui ja hiekan ropinat pysyivät hyvin kurissa. Kaupunkioloissa Passat vaikutti kokoisekseen ketterältä eikä mitään harmistuksen aiheita noussut esiin: meno on leppoisaa ja hidastetöyssytkin ylittyvät jämäkästä alustasta huolimatta mukavasti.
Koeajoautoomme oli ruksittu lisävarustelistalta vakiotasoa parempi viihdejärjestelmä, joka sisältää myös navigoinnin ja suuren kosketusnäytön. Radio näyttää perustietojen lisäksi valitun myös muistipaikkoihin viritettyjen radioasemien logot, joten suosikkiaseman valinta on helppoa. Lisäksi radiovastaanotin vaikutti tavallista herkemmältä ja hiukan kaukaisemmatkin taajuudet kuuluivat vaivattomasti. Äänenlaatu on Passatissa hyvällä tolalla ja musiikkia kuuntelee tämän järjestelmän kautta mielellään. Radion ja CD-soittimen lisäksi ääntä voi ujuttaa järjestelmään esimerkiksi Bluetoothin, USB-muistitikun ja analogisen AUX-sisääntulon kautta.
Volkswagen Passat on mainiosti suunniteltu ja johdonmukainen kokonaisuus, jossa kaikki palaset sopivat paikoilleen. Tämän tasalaatuisuuden myötä Passatista on vaikeaa löytää mitään merkityksellistä moitittavaa: nyky-Passat edustaa jälleen kehityksessä eteenpäin loikannutta jatkumoa maineikkaalle automallisarjalle. Matkanteko on mukavaa, laatuvaikutelma on kohdillaan läpi auton ja syvemmällä auton tekniikassa on turvallisuusnäkökohtiinkin kiinnitetty paljon huomiota, joten Vuoden Auto 2015 -titteli on Passatin koeajon perusteella hyvinkin ansaittu tunnustus.
Passatin koeajoomme luovutti Autotalo Drake, Viitasaari.