Tekniikkaparkin viikko 10/2021: Vinyylilevyjen valmistus palaa Suomeen
Helsinkiin perustetaan uusi vinyylilevypuristamo
Musiikkialalta on kuultu suomalaisittain mielenkiintoisia uutisia. Kuten otsikkokuvastakin näkyy, niin Suomessa on puristettu vinyylilevyjä, myös italodisoca, mutta tämä kotimainen valmistus päättyi jo 90-luvulla. Vinyylilevyjen valmistaminen kotimaassa tekee kuitenkin Kauppalehden mukaan paluun tänä vuonna. Helsingin Levypuristamo-niminen uusi yritys aikoo aloittaa älppäreiden valmistamisen Vallilan konepajan vanhassa voimalassa. Vinyylilevyjen myynti on edelleen osoittanut piristymisen merkkejä, joten uuden levytehtaan perustaminen on sikäli ollut odotettavissa oleva asia. Levyjen puristamiseen tarvittavat hydrauliset prässit tulee toimittamaan kanadalainen Viryl Technologies.
Myös matkapuhelimien osalta saattaa olla luvassa ongelmia saatavuudessa
Aiemmin Tekniikkaparkissa puhuttiin tietokoneiden näytönohjainkorttien saatavuuden heikentymisestä. Nyt myös matkapuhelinten osalta saattaa olla luvassa samanlaisia pulmia, sillä monille matkapuhelinvalmistajille komponentteja valmistavan Qualcommin tuotanto käy kapasiteettinsa ylärajalla ja tuotanto takkuilee joltain osin. Kun olennaisia osia puuttuu, niin älypuhelinten tuotantomäärät laskevat ja toimitukset hidastuvat. Taustalla on samansuuntaiset syyt kuin muillakin elektroniikkavalmistajilla – raaka-aineiden saatavuus on tavallista heikompaa ja nykyiset poikkeusjärjestelyt ovat osin hankaloittaneet toimia. Qualcommin tuotantovaikeuksista kertoi mobiili.fi.
Itsenäisesti liikkuva kuorma-auto kuljettaa puuhaketta tehdasalueella
Autotoday kertoo, että Stora Ensolla on meneillään koekäyttö, jossa automaattisesti ajava kuorma-auto kuljettaa havupuuhaketta Uimaharjun tehtaalla Joensuussa. Testi on alkanut noin vuosi sitten ja jatkuu tämän vuoden syksyyn. Tässä mielenkiintoisessa kokeilussa ilman kuljettajaa liikkuva ajoneuvo liikkuu maksimissaan 20 kilometrin tuntinopeudella noin 1,4 kilometrin matkaa kuljettaen hakekuormia sahalta sellun tuotantoon. Autolla on kuuteen eri teknologiaan perustuvia turvallista liikkumista avustavia aisteja ja lisäksi sen toimintaa valvotaan ihmisvoimin aluksi ohjaamosta ja myöhemmin kulkuneuvon ulkopuolelta. Reitti pysyy tehdasalueella, eli julkisen liikenteen sekaan kuorma-auto ei liiku.