Racedriver Grid (Nintendo DS)
Tällä viikolla peliboxissa päristellään Racedriver Grid-nimisen ajopelin parissa. Peli on julkaistu useammallekin konsolille, mutta nyt perehdymme nimenomaan Nintendo DS:n versioon. Pelissä ajellaan kilpaa eri maanosissa – USA:ssa ajetaan katukisoja, japanissa driftiä ja Euroopassa kierretään komeita moottoriurheiluratoja. Monia erilaisia kisatyyppejä on tarjolla: on esimerkiksi harjoittelua, aika-ajoja ja kisoja tietokonevastustajien kera.
Kuten arvata saattaa, Nintendo DS on hiukan altavastaajana graafisilta ominaisuuksiltaan muihin konsoleihin verrattuna. Racedriver Gridin tapauksessa se näkyy ikävän räikeästi, sillä DS:n suorituskyky ja ominaisuudet eivät oikein meinaa riittää vauhdikkaaseen ja nykymittapuun mukaan tehtyyn ajopeliin – grafiikka on silmiinpistävän rosoista eikä radan edessäolevia kaarteita meinaa millään erottaa ruudulta ajoissa. Tähän jälkimmäiseen vaivaan auttaa toki hiukan DS:n alempi ruutu, jossa pyörii koko ajan isokokoinen karttapohja ajettavasta radasta – siihen vilkaisemalla pystyy hiukan ennakoimaan tulevia shikaaneja sun muita mutkia.
Pelituntuma on grafiikan lailla hiukan kulmikasta ja äkkinäistä – ratojen kiertämiseen on hankalaa saada kunnon tuntumaa. Kun omaperäiseen ohjaustuntumaan tottuu, alkaa siedettävien kierrosaikojen tahkoaminen onnistua, mutta suureksi nautinnoksi pelattavuutta ei silti voi kehua.
Pohjimmiltaan Racedriver Grid on tyylikäs ja hyvällä otteella tehty ajopeli, mutta käytännössä pelikokemus jää puolivillaiseksi. Nintendo DS:n ajosimulaattoritarjonta on aika kapeaa, joten siinä mielessä tälle pelille löytyy kyllä markkinoilta tilausta, mutta pelin tuntuma kannattaa pyrkiä testaamaan ennen ostopäätöstä. Jos ajopeliltä ei kaipaa liikaa realismia, saattaisi esimerkiksi huippuhauska Mario Kart DS olla parempi pelihankinta.