Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!

AUTO 25 & Mobility -messut järjestettiin 14.-16.3.2025 Helsingin Messukeskuksella seitsemän vuoden tauon jälkeen. 21 000 kävijän lisäksi myös Tekniikkaparkki oli viikonloppuna paikalla tutustumassa automerkkien ja -maahantuojien tarjontaan. Messuilla oli näkyvillä laaja otanta Suomen automarkkinoista, niin vanhoja tuttuja kuin vähän vieraampiakin merkkejä.
Katso Tekniikkaparkin video AUTO 25 -messuilta!
Yksi huomiotaherättävimmistä trendeistä oli auton katolle asennettavien retkeilyvarusteiden esittely: varsin monessa enemmän tai vähemmän maastokelpoisessa autossa oli kattoa koristamassa teltta, johon pääsee kiipeämään kevyitä tikapuita pitkin. Idea on mielenkiintoinen ja kätevän näköinen, vaikka tällaista majoittumista en vielä ole kovin paljoa tämänlaista majoittumista kotimaamme kamaralla nähnytkään.
Telttailua KIA EV9:n tyyliin.
Toinen muutos on kiinalaisten autonvalmistajien laaja esiinmarssi myös messuhallissa, sillä näillä merkeillä oli suuria osastoja, joilla esiteltiin sekä perinteisempiä että hiukan erikoisempiakin kulkineita. Esimerkkejä näistä uusista Aasian tulokkaista olivat Voyah, Dongfeng, Xpeng ja BYD. Näiden autojen tutkailu oli samaan aikaan hämmentävää ja vaikuttavaa, sillä valmistajat uskaltavat revitellä designin kanssa perinteisemmistä automerkeistä poikkeavalla tavalla. Katsotaan vaikkapa Voyah-mallistoa: Courage-malli biletemppuna toimii tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö, joka äänikomennon perusteella osaa lipua pois keskikonsolista, suoraan kartturin eteen. Voyah Dream taas on luksusvaikutelmaa hakeva lähes pakettiauton kokoinen menopeli, jonka varusteisiin kuuluvat esimerkiksi olohuoneen laiskanlinnaa etäisesti muistuttavat ja hierontatoiminnolla varustetut takapenkit.
Pieni kaupunkiauto Nammi Box tarjoaa kuljettajalle mietelauseita ja eläinkaverin kannustuspuheita infonäytöllä.
M-Hero on kiinalainen tulkinta hankalammassakin maastossa pärjäävästä autosta.
Koeajot olivat näkyvä osa tapahtumaa, ja havaintojeni mukaan autot todellakin olivat ahkerasti liikenteessä – suositumpien automallien kohdalla ajovuoro saattoi ruuhkaisimpina hetkinä lipua useamman tunnin päähän. Itse koeajotapahtuma oli järjestetty varsin säntillisesti: kuskille ilmoitettiin etukäteen tarkka ajankohta, jolloin olisi syytä olla koeajoalueella vuoroaan odottamassa, ja liikkeelle pyrittiin lähtemään porrastetusti mahdollisimman tarkkaan aikataulun mukaan. Koeajolla oli mukana kyseisen automerkin edustaja ja reitti oli ennalta määritelty noin 20 minuutin mittaiseksi. Pääasiassa Helsingin kaupunkiliikenteen seassa pyöritelty koeajo ei mahdollistanut kovin syvällistä maantieajon ominaisuuksiin tutustumista, mutta tämä on toki Messukeskuksen sijainnin huomioiden ymmärrettävää. Tapahtumajärjestäjä ansaitsee kuitenkin kiitoksen hyvin mietitystä konseptista, sillä parin koeajolenkin perusteella kokonaisuus pyöri varsin säntillisesti aikataulussa ja koeajattajilla oli mallikas asenne ja tekemisen meininki.
Koeajoille lähdettiin messuhallin takanurkasta ja takaisin palattiin parinkymmenen minuutin kuluttua.
Tehokkaimmin naamioidun auton messuille toi Mercedes-Benz. Uutta CLA-mallia ei ole vielä julkaistu, mutta messuille tuotiin nähtäväksi kauttaaltaan piiloon teipattu autoyksilö, josta voi kuitenkin päätellä tulevan uutuuden piirteitä. Pidemmälle tulevaisuuteen puolestaan kurotti Škoda, jonka Vision 7S-auto oli vahvasti kokeellinen konseptiauto, jota tuskin tällaisenaan tullaan koskaan näkemään tieliikenteen seassa. Sen verran pitkälle autoa on kuitenkin rakennettu, että se pystyy kuulemma liikkumaan omin voimin, vaikkei julkisille teille olekaan mitään asiaa. Muotoilu ja uudenlaiset ideat ovat kuitenkin näiden koemallien pääidea, ja Škoda onnistui kieltämättä tarjoamaan futuristisen ja ajatuksia herättävän vision. Tällaiset näyttävät irtiotot ovat juuri sellaista herkkua, jota voi nähdä vain automessuilla!
Vielä toistaiseksi julkaisemattoman Mercedes-Benz CLA:n uusi ulkomuoto on piilossa teippausten alla.
Skoda Vision 7S tarjoaa pohdittavaksi futuristisen ehdotelman tulevaisuuden autoilusta. Vaikkei kyseessä olekaan oikeasti tuotantoon tuleva malli, niin tällaisia konseptiautojakin on mielenkiintoista tutkailla.
Volvo oli liikkeellä isolla osastolla, ja erityiseksi vetonaulaksi oli tuotu sähköauton alusta ilman näkyvyyttä haittaavaa koria – eli yleisö pääsi ihmettelemään sähköauton akustoa ja moottoritekniikkaa havainnollisesti ja lähietäisyydeltä. Toki kokonaisiakin autoja oli näkyvillä – ehkäpä hulppein ja kiinnostavin malli oli tilava ja näyttävä ES90-sedan.
Sähköautot olivat yleisestikin ottaen näyttävästi messuilla esillä, joka ei tietenkään ole mikään yllätys. Hintahaitari oli leveä, mutta erityisesti halvimpien sähköautojen kisa vaikutti käyvän kuumana, sillä noin 25 000 €:n ympärillä pyöriviä hintoja oli kirjailtu useammankin automallin esittelyteksteihin ja jopa kylkiteippauksiin. Yksi mielenkiintoisimmista tarjokkaista oli Citroën ë-C3, joka tuntuu olevan hintatasoonsa nähden varsin harkitun ja laadukkaan oloinen tuote – ainakin lyhyen tutkailun ja autoon istahtamisen perusteella. Ergonomia vaikutti kuljettajan paikalta katsoen hyvältä, ja auton pienehköstä koosta huolimatta säädöt sai riittävän hyvin kohdilleen.
AUTO 25 & Mobility -messut näyttivät parhaat puolensa jo perjantaina, kun yleisömäärä oli pienempi kuin viikonlopun vapaapäivinä – silloin autojen ympärillä mahtui kiertelemään vapaasti ja ihmettelemään uutuuksien yksityiskohtia kaikessa rauhassa. Lauantaina meno oli jo vallan erilaista: kiinnostavimpien autojen ympärille alkoi muodostua jopa pieniä jonoja ja vilske oli aivan eri luokkaa. Toisaalta autovalmistajien edustajat olivat epäilemättä mielissään viikonloppua kohti kiihtyvästä kävijämäärästä ja vauhdilla hupenevista koeajovuoroista.
Autoista kiinnostuneille tällainen messukonsepti onkin hauska tapa viettää aikaa – harvoinpa pääsee saman katon alla näkemään näin kattavaa otantaa Suomessa saatavilla olevista autoista. Samalla pystyy havainnoimaan automerkkien ja -mallien eroa huomattavasti nettiselailua tarkemmin. Koeajomahdollisuuskin oli toki hyvä juttu, mutta tiukan aikataulun vuoksi ajoreitti oli niin lyhyt ja kaupunkipainotteinen, että kovin kattavaa kuvaa auton ominaisuuksista ei ehdi saada. Uskoisin, että vakavissaan hankintaa harkitsevat varaavat parhaiksi kokemilleen autoille vielä erikseen pidemmän ja tutuilla reiteillä tapahtuvan koeajon messuhumun hälvettyä. Yhtä kaikki, messukokemus oli mielestäni onnistunut ja monipuolinen. Oli ilo nähdä suuren mittaluokan tapahtuma, jonka automaahantuojat ovat yhteistuumin suunnitelleet ja rakentaneet.