Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

kiasportage_etu

Tällä kertaa Tekniikkaparkin koeajossa on aivan hiljattain esitelty uusi Kia Sportage. Vähälumisesta ja lämpimästä keväästä huolimatta juuri koeajopäiväna osui kohdalle oikein kunnon lumipyry ja sen mukanaan tuoma kehno ajokeli, joten tavallista henkilöautoa korkeamman maavaran tarjoava citymaasturi olikin erittäin osuva valinta päivän kulkuvälineeksi.

Se säästä, siirrytään autoasioihin. Koeajoomme valikoitui 1.6-litraisella bensiinimoottorilla ja 6-vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu Kia Sportage, jonka varustelu edustaa keskimmäistä EX-tasoa. Vaikka auto on päälle päin varsin suuren tuntuinen, ei päästö- ja kulutusrintamalla kuitenkaan olla mahdottomissa lukemissa – Sportage pärjää 6,4 l/100km yhdistetyllä kulutuksella ja 149 g/km päästöillä. Kian ulkoinen olemus on varsin vakuuttava ja ehkä jopa massiivinen – tyyliin on haettu virtaviivaisuuden ohella myös hiukan maasturimaista järeää vaikutelmaa. Näistä lähtökohdista myös sisätilat on saatu suunniteltua tilaviksi ja takapenkillä matkustavillekin riittää jalkatilaa kerrassaan mainiosti. Kehnommalla kelillä tosin saa olla tarkkana, ettei takapenkille hypätessä ovenpielistä tartu kuraa housunlahkeisiin, mutta toki auton korkeus tuo tullessaan sisäänkäymisen helppoudenkin.

kiasportage_kontti

kiasportage_takapenkki

Autotyypin mukaisesti tavaratila on arkiseen käyttöön riittävä joskaan ei kuitenkaan valtava, mutta väliaikaisiin suurempiin kuljetustarpeisiin löytyy apu kaadettavista takaselkänojista. Muutoinkin sisätilat ovat järkevästi suunniteltuja – hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoiltaan ja tärkeimpiä säätimiä kuten ilmastoinnin, radion ja puhelin-handsfreen toimintoja on helppo käyttää. Yhtä lailla mittaristokin on helppolukuinen ja kokonaisuuteen sopiva. Äänentoisto on Sportagessa hyvällä tolalla ja soundi on asiallinen, joten niin radiota, CD-levyjä kuin vaikkapa USB- tai AUX-liitäntöihinkin kytkettyjä äänilähteitä on leppoisaa kuunnella.

Ajossa Kia Sportage antaa itsestään mukavuuspainotteisen vaikutelman. Huomio kiinnittyy siihen, että Sportagessa melu pysyy hienosti kurissa ja maantienopeuksissakin keskustelu onnistuu autossa ääntä korottamatta. Kaupunkinopeuksissa Kia tuntuu menevän kuin sukkasillaan, sillä ruuhkassa lipuminen on välillä lähes äänetöntä. Tätä tunnelmaa korostaa omalta osaltaan myös vaivattoman kevyeksi tehostettu ohjaus, joka kuitenkin jämäköityy maantielle siirryttäessä. Koeajosta jäi sellainen vaikutelma, että Sportage palkitsee kuljettajaa rauhallisesta ja leppoisasta ajotyylistä – tämä seesteinen tunnelma ei oikein sopisi yhteen repivän ajotyylin kanssa.

kiasportage_sisa

Toki Kia Sportage liikkuu tarvittaessa reippaammallakin tahdilla eikä arkiajossa ilmene ongelmia. Koeajettu malliston pienin 135-hevosvoimainen (99 kW) bensiinimoottori vääntää topakasti jo alakierroksilta alkaen ja liikenteen seassa luoviminen onnistuu mainiosti. Maantiellä ohjaukseen toivoisi ehkä hitusen lisää tunnokkuutta, mutta positiivisena puolena alusta ottaa hidastetöyssyt ja montut vastaan varsin armollisesti eivätkä tällaiset epätasaisuudet juurikaan pääse häiritsemään – tämä on linjassa Sportagen yleisen olemuksen kanssa. Myöskin tasainen suuntavakaus on pitkää matkaa taittaessa hyvä juttu.

Tekniikkaparkin koeajon myötä voi todeta, että Kia on malliuudistuksissaan oikealla tiellä. Sportage on helposti lähestyttävä citymaasturi, joka taittuu vaivatta kaupungin ruuhkiinkin. Päällimmäisenä Sportagesta jäi mieleen maltillinen melutaso ja leppoisan mukavasti toimiva alusta.

Kia Sportagen koeajoomme tarjosi Delta Auto Jyväskylä.