Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Uutta tekniikkaa – retroilua unohtamatta

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

Teijo 21.3.2014

Tällä kertaa Tekniikkaparkin koeajossa on aivan hiljattain esitelty uusi Kia Sportage. Vähälumisesta ja lämpimästä keväästä huolimatta juuri koeajopäiväna osui kohdalle oikein kunnon lumipyry ja sen mukanaan tuoma kehno ajokeli, joten tavallista henkilöautoa korkeamman maavaran tarjoava citymaasturi olikin erittäin osuva valinta päivän kulkuvälineeksi.

Se säästä, siirrytään autoasioihin. Koeajoomme valikoitui 1.6-litraisella bensiinimoottorilla ja 6-vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu Kia Sportage, jonka varustelu edustaa keskimmäistä EX-tasoa. Vaikka auto on päälle päin varsin suuren tuntuinen, ei päästö- ja kulutusrintamalla kuitenkaan olla mahdottomissa lukemissa – Sportage pärjää 6,4 l/100km yhdistetyllä kulutuksella ja 149 g/km päästöillä. Kian ulkoinen olemus on varsin vakuuttava ja ehkä jopa massiivinen – tyyliin on haettu virtaviivaisuuden ohella myös hiukan maasturimaista järeää vaikutelmaa. Näistä lähtökohdista myös sisätilat on saatu suunniteltua tilaviksi ja takapenkillä matkustavillekin riittää jalkatilaa kerrassaan mainiosti. Kehnommalla kelillä tosin saa olla tarkkana, ettei takapenkille hypätessä ovenpielistä tartu kuraa housunlahkeisiin, mutta toki auton korkeus tuo tullessaan sisäänkäymisen helppoudenkin.

kiasportage_kontti

kiasportage_takapenkki

Autotyypin mukaisesti tavaratila on arkiseen käyttöön riittävä joskaan ei kuitenkaan valtava, mutta väliaikaisiin suurempiin kuljetustarpeisiin löytyy apu kaadettavista takaselkänojista. Muutoinkin sisätilat ovat järkevästi suunniteltuja – hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoiltaan ja tärkeimpiä säätimiä kuten ilmastoinnin, radion ja puhelin-handsfreen toimintoja on helppo käyttää. Yhtä lailla mittaristokin on helppolukuinen ja kokonaisuuteen sopiva. Äänentoisto on Sportagessa hyvällä tolalla ja soundi on asiallinen, joten niin radiota, CD-levyjä kuin vaikkapa USB- tai AUX-liitäntöihinkin kytkettyjä äänilähteitä on leppoisaa kuunnella.

Ajossa Kia Sportage antaa itsestään mukavuuspainotteisen vaikutelman. Huomio kiinnittyy siihen, että Sportagessa melu pysyy hienosti kurissa ja maantienopeuksissakin keskustelu onnistuu autossa ääntä korottamatta. Kaupunkinopeuksissa Kia tuntuu menevän kuin sukkasillaan, sillä ruuhkassa lipuminen on välillä lähes äänetöntä. Tätä tunnelmaa korostaa omalta osaltaan myös vaivattoman kevyeksi tehostettu ohjaus, joka kuitenkin jämäköityy maantielle siirryttäessä. Koeajosta jäi sellainen vaikutelma, että Sportage palkitsee kuljettajaa rauhallisesta ja leppoisasta ajotyylistä – tämä seesteinen tunnelma ei oikein sopisi yhteen repivän ajotyylin kanssa.

kiasportage_sisa

Toki Kia Sportage liikkuu tarvittaessa reippaammallakin tahdilla eikä arkiajossa ilmene ongelmia. Koeajettu malliston pienin 135-hevosvoimainen (99 kW) bensiinimoottori vääntää topakasti jo alakierroksilta alkaen ja liikenteen seassa luoviminen onnistuu mainiosti. Maantiellä ohjaukseen toivoisi ehkä hitusen lisää tunnokkuutta, mutta positiivisena puolena alusta ottaa hidastetöyssyt ja montut vastaan varsin armollisesti eivätkä tällaiset epätasaisuudet juurikaan pääse häiritsemään – tämä on linjassa Sportagen yleisen olemuksen kanssa. Myöskin tasainen suuntavakaus on pitkää matkaa taittaessa hyvä juttu.

Tekniikkaparkin koeajon myötä voi todeta, että Kia on malliuudistuksissaan oikealla tiellä. Sportage on helposti lähestyttävä citymaasturi, joka taittuu vaivatta kaupungin ruuhkiinkin. Päällimmäisenä Sportagesta jäi mieleen maltillinen melutaso ja leppoisan mukavasti toimiva alusta.

Kia Sportagen koeajoomme tarjosi Delta Auto Jyväskylä.

Continue Reading

Previous: Mukavasti perinteisellä tyylillä – koeajossa Toyota RAV4
Next: Testissä superzoompokkari Sony DSC-HX60V

Lisää luettavaa

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Autot ja liikenne

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!

Teijo 27.3.2025
Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Facebook Instagram     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Testissä Casio G-Shock GBD-200 -rannekello – hiukan älyä ilman akun latailua
  • Tässä on 18 euron aktiivikaiuttimet: kestääkö kuunnella? Testissä Edifier G2000
  • Pikatesti: Tutunnäköinen perusläppäri – Samsung Galaxy Book 4
  • Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Taasko on digiboksien aika? Testissä Denver DTB-148

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.