Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki seuraa teknologiamaailman tapahtumia, testaa uusia laitteita ja nostaa esille mielenkiintoisimmat puheenaiheet – retroilua unohtamatta.

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016

Auto 2016-messut kokosivat pitkästä aikaa valtaosan automerkeistä ja -malleista saman katon alle Helsingin messukeskukseen. Ja olihan se jo aikakin, sillä tämän mittaluokan automessuja ei nimittäin ole Suomessa järjestetty moneen vuoteen. Automerkkien tarjontaa oli tuotu esille varsin laajalla skaalalla, lähtien perusmalleista aina ökykalliisiin sporttiautoihin saakka. Toki tutummistakin malleista oli pääsääntöisesti valittu mukaan hiukan paremmin varusteltuja variaatioita, mikä on tietysti kiiltoa ja säihkettä sisältävän messuympäristön huomioiden aivan ymmärrettävää. Järjestäjien mukaan hallissa oli yhtä aikaa yleisön nähtävänä lähes 300 eri automallia, joka on kieltämättä edustava otos Suomen automarkkinoilta.

Tällaisen tapahtuman pihvi onkin kaiketi tässä loistokkuudessa ja korkealentoisuudessa – kävijät pääsevät ihmettelemään lähietäisyydeltä sellaisia kulkupelejä, joita ei ihan joka päivä kadunkulmissa näe. Toisaalta näkyipä joukossa sellaisiakin messuvieraita, jotka tuntuivat mittailevan autoja katseellaan siihen malliin, että kaupanteko saattaa arjen tullen olla lähellä. Vakavissaan auton hankintaa harkitsevat hyötyivät varmasti siitä, että messuilla pääsi tutkailemaan hyvinkin laajaa otantaa automarkkinoiden tarjonnasta – vastaavaan automäärään tutustuminen autoliikkeitä kiertämällä veisi takuuvarmasti moninkertaisen ajan.

Esittelyautojen laajamittainen koeajomahdollisuus oli uusi idea ja se toteutettiinkin Auto 2016-messuilla havaintojemme mukaan onnistuneesti. Koeajosta kiinnostuneet pystyivät varaamaan koeajoajan kunkin automerkin omalta infotiskiltä ja heille annettiin siinä yhteydessä tarkka ajankohta, jolloin tulee olla valmiina koeajojen lähtöalueella. Itse koeajolenkki oli noin 20 minuutin mittainen kierros, joka sisälti pääosin kaupunkiajoa, mutta myös pienen pyrähdyksen leveämmällä tiellä – ei toki aivan optimaalinen reitti koeajon monipuolisuutta ajatellen, mutta kun otetaan huomioon ajovuoroa odottavien suuri määrä ja tapahtumapaikan sijainnin asettamat reunaehdot, niin kyseessä oli kuitenkin mainio ja toimiva lisä tapahtuman tarjontaan. Tapahtumasta vastaava Jori Vainio Messukeskuksesta kertoi tapahtuman jälkeen, että kolmen päivän aikana ajettiin kaikkiaan 2 521 koeajoa.

Ohessa kuvamuotoisia tunnelmia tapahtumasta.

auto16_08
Messukeskuksen tiedotteen mukaan tapahtumassa viikonlopun aikana yhteensä noin 31 000 kävijää. Tekniikkaparkin vieraillessa paikan päällä sunnuntaina pahin ruuhka oli jo tainnut taittua, sillä hallin käytävillä pystyi silti tallustelemaan aivan mukavasti ilman tolkutonta väenpaljoutta.

auto16_05

auto16_04
Hiukan harvemmin arkiliikenteessä esiintyvät loistoautot olivat erittäin mielenkiintoinen lisä messutarjontaan, vaikkei näitä ihan jokainen tainnut ostoaikeissa silmäilläkään…

auto16_03
Tämän auton keulassa näkyvä logo taitaa olla suurelle yleisölle vielä hiukan tuntemattomampi – kuvan automalli on korealainen Ssangyong Tivoli.

auto16_06

auto16_10
Hyundai marssitti messuille aivan uunituoretta kalustoa, sillä kuvissa näkyvä i30-malli ei ole Suomessa vielä edes myynnissä – auto on tulossa markkinoille keväällä 2017. Ulkoiset erot edeltäjään ovat selkeästi havaittavissa esimerkiksi keulan muotoilussa.

auto16_02
Porschen mallistoihin pääsi tutustumaan vain rajallinen määrä yleisöä kerrallaan – tämän myötä vauhdikkaan näköisten kulkupelien ympärillä oli kieltämättä helppoa kierrellä.

auto16_09
Välikevennyksenä tunnelmakuva messusunnuntain musiikillisesta tarjonnasta, esiintymislavalla Ellinoora.

auto16_07
Jos oli paikalla uutuuttaan kiiltäviä autoja, niin olipa joillakin messuosastoilla klassikkokalustoakin. Tämä mahtipontinen Cadillac on tarkalta malliltaan Series 70 Imperial Fleetwood Limousine.

Continue Reading

Previous: Pelaaminen ja virtuaalitodellisuus olivat pääosissa digimessujen viikonlopussa
Next: Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Lisää luettavaa

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Pelaaminen ja virtuaalitodellisuus olivat pääosissa digimessujen viikonlopussa
  • Artikkelit

Pelaaminen ja virtuaalitodellisuus olivat pääosissa digimessujen viikonlopussa

Teijo 20.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Vanhassa tekniikassa vara parempi?
  • Artikkelit

Vanhassa tekniikassa vara parempi?

Teijo 20.4.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Facebook Instagram Twitter     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Pykälän verran parempi Android-tabletti: testissä Samsung Galaxy Tab S6 lite (2022)
  • Uusi vs. vanha: vertailussa peruspuhelimet Nokia 105 4G ja Nokia 3120 Classic
  • Elgato Wave:1 – testissä virtuaalimikserillä varustettu USB-mikrofoni
  • Pikatesti: Garrett Pro-Pointer II -metallinpaljastin
  • Raspberry Pi 400 – riittääkö teho koko kansan perustietokoneeksi?

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.