Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Tällä kertaa Tekniikkaparkki tutustuu koeajon merkeissä uudistuneeseen Nissan Qashqai-citymaasturiin. Aiemman mallin koeajon yhteydessä todettiin, että Nissan on osunut myyntimäärien puolesta kultasuoneen Qashqain kanssa ja tämän menestyksen jatkamiseen valmistaja toki uudella mallillaankin pyrkii. Otetaan selvää, millaiset eväät Nissanilla on tällä kertaa matkassa.
Uusi Qashqai on hiukan edeltäjäänsä suurempi, ja tätä myötä kookkaampi +2 -versio on jäänyt pois mallistosta. Tilaa on todellakin tarjolla mallikkaasti niin etu- kuin takapenkilläkin ja takamatkustajakin on oloihinsa tyytyväinen – keskimääräisen mittaisten matkustajien kohdalla polvet eivät osu etupenkin selkänojaan.
Keulan ilme on Qashqaissa pirteän virnuileva.
Koeajettu yksilö edustaa keskimmäistä Acenta-varustetasoa ja on varustettu 1,2-litraisella bensaturbomoottorilla sekä 6-vaihteisella manuaalilaatikolla. Tehoa tästä paketista irtoaa 115 hevosvoimaa ja CO2-päästöt ovat 129 g/km. Tämän kokoonpanon voisi arvioida muodostuvan suosituimmaksi, mutta aika näyttää toteutuvatko ennusteet. Koeajetussa autossa oli normaaliin Acenta-varusteluun verrattuna myös joitakin lisävarustelistalta poimittuja herkkuja, kuten peruutuskameran ja suuren näytön sisältävä Nissan Connect-multimediapaketti sekä monia turva- ja aputoimintoja sisältävä Safety Pack-paketti.
Ajoasento on katumaasturimaiseen tyyliin ryhdikäs ja kuljettaja istuu tavallista henkilöautoa korkeammalla. Tämä ero tuntuu Qashqaissa positiivisella tavalla ja liikenneympäristön tapahtumia on kohtuullisen helppoa seurata. Autoa ruutuun peruutellessa myös selkeäkuvainen pysäköintikamera tarjoaa apuaan ja koeajopäivän sateisista oloista huolimatta rekisterikilven yläpuolelle sijoitetun kameran linssi pysyi käyttökelpoisen puhtaana.
Tavaratila on selkeän muotoinen ja helposti käytettävissä. Ainoa harmi on katumaasturin korkean maavaran mukanaan tuoma keskimääräistä suurempi tavaroiden nostokorkeus.
Qashqain alustassa on aiempaa enemmän määrätietoista jämäkkyyttä, mutta tuntumassa ei kuitenkaan lipsuta millään muotoa kovan tai täristävän kyydin puolelle. Päinvastoin – Qashqai ylittää pienet epätasaisuudet mukavasti eivätkä hidastetöyssytkään aiheuta kuljettajalle mielipahaa. Ajomelu on sekin korvakuulolta arvioiden mennyt parempaan päin – valtatienopeuksissakin äänimaailma pysyy kohtuullisen säyseänä. Soratiellä hillityn rengasmelun joukkoon liittyy matalampaa kumisevaa ääntä, mutta muilta osin Qashqai etenee syrjäteilläkin eleettömän loogisesti. Isolla tiellä alavääntöön toivoisi hiukan enemmän potkua, sillä maantienopeuksissa ylämäkeen kiihdyttäessä pikkuturboa joutuu auttamaan hyppäämällä pykälän tai pari pienemmälle vaihteelle. Muutoin 115-hevosvoimainen kone pitää menon leppoisana ja riittävän rivakkana.
Mallikkaan kokoinen Nissan Connect-pakettiin kuuluva kosketusnäyttö tarjoilee niin karttatietoja kuin peruutuskameran kuvaakin.
Malliuudistus näkyy Qashqain kohdalla myös sisustuksessa. Nissan on päivittänyt esimerkiksi näyttöruutuja ja materiaaleja entistä edustavammiksi, mutta hurjaan revittelyyn ei kuitenkaan ole lähdetty – samantyyppistä olemusta on havaittavissa niin uudessa kuin vanhassakin mallissa. Koeajetun auton lisävarusteinen multimediajärjestelmä on sikäli trendien aallonharjalla, että Qashqai osaa yhdistää älypuhelimen jakaman nettiyhteyden avulla esimerkiksi Google-hakuun tai Facebookiin ja hakea tietokoneella suunniteltuja navigointireittejä Google Mapsista. Vaikkei nettiin hinkuisikaan, niin bluetooth-handsfreelle löytynee käyttöä useimmilta autoilijoilta.
Ajanmukainen ja helppokäyttöinen – näillä sanoilla voisi kuvailla Nissanin kuljettajan tiloja.
Nissan Qashqai on onnistunut ottamaan selvän askeleen eteenpäin uudistuksessaan ja tuloksena on jälleen johdonmukainen ja helposti lähestyttävä kulkuväline. On helppoa ennustaa tällekin malliversiolle edellisen kaltaista myyntimenestystä, sillä tilava, jämäkkä ja tavallista korkeammalla maavaralla varustettu auto puhuttelee monenlaisia autoilijoita.
Nissan Qashqain Tekniikkaparkin koeajoon luovutti Autotalo Drake, Viitasaari.