Fiksujen tilaratkaisujen hybridi: Koeajossa Toyota Prius+ Linea Sol
Tällä kertaa Tekniikkaparkin koeajossa on ensimmäiseksi 7-paikkaiseksi täyshybridiautoksi nimetty Toyota Prius+. Tila-automaiset piirteet ovat tässä mallissa ilmeisiä: toisen ja kolmannen rivin istuimia voi kaataa pois tieltä tavaratilan kasvattamiseksi ja keskirivin penkit liikkuvat kukin erikseen, joten erilaiset kompromissit takamatkustajien jalkatilojen välillä ovat mahdollisia. Tilaa on myös tarjolla mukavasti, vaikka sitä ei auton virtaviivaisen muotoilun perusteella heti arvaisikaan.
Muunneltavuuttakin mielenkiintoisempi yksityiskohta löytyy kuitenkin tekniseltä puolelta: Prius+ hyödyntää hybriditeknologiaa monipuolisesti ja mahdollistaa esimerkiksi ajamisen pelkillä sähkömoottoreilla pienissä kaupunkinopeuksissa. Kovin pitkälle pelkällä sähköllä ei toki päästä, vaan 1.8-litrainen bensiinimoottori hörähtää käyntiin suurempia nopeuksia ja vilkkaampaa suorituskykyä tarvittaessa ja joka tapauksessa viimeistään parin kilometrin sähköajelun jälkeen.
Linea Sol-varuisteinen koeajoyksilö sisältää varsin mukavasti herkkuja niin mukavuuksien kuin turvallisuudenkin puolella. Lasinen panoraamakatto, peruutuskamera, vakionopeudensäädin ja tuulilasiin heijastettu nopeusmittari ovat päällimmäisenä esiin nousevia varusteita. Varsinkin tuulilasissa näkyvää nopeusnäyttöä oppii pian arvostamaan, kun tavallista keskemmälle sijoitetun mittariston vilkuilu jää vähemmälle. Varustelusta löytyy myös muutamia pienempiä mutta käytännöllisiä oivalluksia, kuten takaoviin integroidut aurinkoverhot ja ohjauspyörään sijoitetut ilmastoinnin säätimet.
Kuskin paikalle hypätessä ensimmäinen vaikutelma on varsin futuristisen oloinen: mittaristo on hypännyt tutulta paikalta ratin takaa kojelaudan keskelle kuskin ja kartturin väliin, ja vaihteenvalitsin on vain pieni sininen vipu ratin vieressä. Silmiinpistävää on myös keskikonsolin massiivisuus, mutta ratkaisulle on hyvä syynsä: hybridijärjestelmän akusto on piilotettu sen sisään ja näin on saatu vapautettua auton takaosasta arvokasta tilaa kolmatta penkkiriviä ja tavaratilaa varten.
Ajossa Prius+ on erikoinen mutta miellyttävä tuttavuus. Pelkällä sähköllä eli EV-tilassa liikkeelle lähtiessä tunnelma on sangen hämmentävä, kun auto lähtee kaasua painaessa rullailemaan lähes äänettömästi mutta määrätietoisesti. Samaten ruuhkassa eteneminen tai vaikkapa auton siirtäminen parkkipaikalla tapahtuu vähin äänin ja sähkön varassa, kunhan ajoakuissa vain on potkua jäljellä. Polttomoottori tulee avuksi suuremmissa vauhdeissa, mutta sitäkään ei voi kovin äänekkääksi moittia. Voimansiirto tapahtuu portaattomasti, eli vetoon ei kiihdytyksissä tule nykäyksiä tai katkoksia ollenkaan. Tämä tekee ajamisen helpoksi ja matkanteon mukavaksi, mutta samalla jää puuttumaan jonkinlaista menemisen meininkiä. Prius+:n kiihtyvyyskin tuntuu vaisulta, mutta nopeusmittariin vilkaisu kertoo, että vauhti nouseekin nopeammin kuin tuntuma antaisi olettaa. Osansa tähän erikoiseen tunnelmaan on silläkin, että polttomoottorin äänestä ei oikein pysty päättelemään kulkupuolta – kovissa kiihdytyksissä kierrokset nousevat heti korkealle ja pysyvät siellä niin kauan kuin lisävauhtia tarvitaan. Tähän poikkeavaan luonteeseen kyllä tottuu suht nopeasti kilometrien karttuessa.
Ajoasennon saa viriteltyä Prius+:ssa hyväksi ja istuimet tuntuvat mukavilta. Kaupungissa Toyota on hiljainen ja ketterä kulkija – jousitus ottaa fiksun eleettömästi vastaan hidastetöyssyt ja montut. Maantiellä melutaso on kuskin paikalta kuunnellen varsin normaalia tasoa ja matka taittuu tasaisesti. Kun ohjauskin tuntuu jämäkältä ja tarkalta, ei kuljettajan olosuhteista löydy suuremmalti moittimista.
Seitsemän matkustajan kuormalla joudutaan jo hiukan kompromissien äärelle. Jokaiselle istuinpaikalle saa kyllä mahtumaan aikuisen matkustajan, mutta toisella ja kolmannella penkkirivillä kaikki joutuvat hiukan tinkimään jalkatilastaan – onneksi keskimmäinen rivi liikkuu ja säätyy monipuolisesti ja yksi istuin kerrallaan, joka helpottaa sopivan tilaratkaisun etsimistä. Samalla myös tavaratila jää kooltaan vaatimattomaksi, joten suurista matkatavaramääristä ei seitsemän hengen porukalla liikuttaessa kannata haaveilla. Toisaalta takimmaiset penkit kaadettuna ja viiden matkustajan kera tilaa onkin sitten leppoisan mukavasti niin tavaratilassa kuin kaikilla matkustajillakin – toisen rivin penkkejä taakse päin vedettäessä jalkatilaakin kertyy reilusti.
Matkustajien viihtymisestä huolehtii nykypäivän odotukset täyttävä äänentoistolaitteisto, jonka kosketusnäytölle ilmestyy myös navigoinnin karttanäkymät. Navigointijärjestelmä puhuu kyllä suomea, mutta sanavalinnat ovat ajoittain sangen omituisia. Äänenlaatu on asiallinen ja trendikkään pop-musiikin soidessa jopa hiukan mahtaileva, vaikkei ihan hifitasoon yltävästä toistosta puhutakaan. Päällimmäisenä kuunteluhavaintona bassotoisto jyrää kaiken muun alleen, ellei sitä hiukan hillitse ääniasetuksista.
Toyota Prius+ on hieno osoitus Toyotan insinöörien teknisestä osaamisesta – kokonaisuus vaikuttaa tarkkaan harkitulta ja koko paketti toimii saumattomasti yhteen eikä kuljettajan tarvitse olla sen kummemmin tietoinen konepellin alla tapahtuvista teknisistä tempuista, ellei sitten silkasta mielenkiinnosta halua seurata toiminnan yksityiskohtia auton monitoiminäytöltä.
Muotoilu on toki makuasia, mutta allekirjoittaneen silmää Toyota Prius+:n ulkonäkö kyllä miellyttää. Varsinkin keulan ilmeeseen on saatu luotua tiettyä persoonallisuutta valaisinten sijoittelulla ja säleikön ”virnistävällä” ilmeellä. Raakaa tehoa ja sporttista etenemistä kaipaava jää Prius+:n kanssa kylmäksi, sillä auton voimantuotto on luonteeltaan enemmänkin tasaista ja mukavuuspainotteista – repiviä kiihdytyksiä sillä ei pysty tekemään, eikä ole tarkoituskaan. Prius+ on vahva ehdokas perheautoksi varsinkin silloin, kun painoarvoa asetetaan matalille päästöarvoille ja sitä kautta matalille veroille sekä seitsemän hengen muunneltavalle kuljetuskapasiteetille.
Toyota Prius+:n Tekniikkaparkin koeajoon luovutti Autoliike Koskinen Viitasaarelta.
Tekniset tiedot: Toyota Prius+ Linea Sol
Moottori: 1,8 l bensiinimoottori (teho: 73 kW/99 hv) + sähkömoottori (60 kW)
Voimansiirto: Planeettapyörästö/portaaton välityssuhde
Polttoaineen kulutus (EU-yhdistetty/kaup./maant.): 4,1/3,8/4.2 l/100km
Co2-päästö: 96 g/km