Volkswagen Golfin mallisto täydentyy pian farmariversiolla – koeajossa uuden Golfin hatchback-versio

vwgolf_variant_taka

Golfilla on automaailmassa pitkät ja vahvat perinteet, joten tutun mallin uudistaminen ei tietenkään ole mikään pikku juttu. Volkswagen Golf on ehtinyt jo olemaan jonkin aikaa markkinoilla hatchback-versiona, mutta farkkumallia on odoteltu mielenkiinnolla. Julkaisun hetket ovat jo lähellä, joten Tekniikkaparkki kävi tutustumassa Golf Variantin Suomea kiertävään esituotantoversioon. Samassa yhteydessä koeajoimme Golfin hatchback-korisen mallin, joka antaa varsin hyvän yleiskuvan myös siitä, millaista ajotuntumaa on farmariversion kanssa luvassa.

vwgolf_variant_taka2
Keulasta päin Golfin eri korimallit ovat samanlaisia, mutta tavaratila onkin Variant-mallissa kooltaan ihan omaa luokkaansa.

Golf Variant on kasvanut varsinkin tavaratilan puolelta, sillä tilaa on edellismalliin verrattuna 100 litraa enemmän – tilavuus on ilman takapenkkien kaatamista 605 litraa ja selkänojat kaadettuna 1620 litraa. Vaikka Golf Variant sijoittuu yleisesti ottaen pienempien farmariautojen luokkaan, numeroista voi päätellä että sen tavaratilat hätyyttelevät jo luokkaa suurempia malleja kuten Passatia. Myös käytännössä Variantin tavaratila vaikuttaa käytännölliseltä ja takaselkänojien kaataminen on tehty todella helpoksi.

Koeajossa: Volkswagen Golf Comfortline 1.2 TSI

2013_vwgolf_etu
Uudistuneen Golfin keulailmeessä on myös paljon tuttua otetta, joten automerkistä ei voi pikaisella vilkaisullakaan erehtyä.

Koeajoon lähdetään kuitenkin hatchback-versiolla, mallimerkintä on Volkswagen Golf Comfortline 1.2 TSI 77kW (105 hv). Kyseessä on keskimmäinen varustelutaso, jota on koeajoyksilössä lisäksi paranneltu esimerkiksi urheilullisilla istuimilla ja monitoimiohjauspyörällä, joka tuo vakionopeudensäätimen, ajotietokoneen ja äänentoiston säätimiä paremmin kuljettajan ulottuville.

2013_vwgolf_taka

Heti ensihetkistä alkaen Golf huokuu pitkien perinteiden tuomaa varmuutta ja johdonmukaisuutta – kaikki hallintalaitteet löytyvät juuri sieltä mistä sopii olettaakin ja kuljettajan olo tuntuu “kotoisalta”. Lisävarusteiset sporttipenkit tarjoavat mukavasti sivuttaistukea ja taaksekin mahtuu hyvin istumaan. Sama tarkoituksenmukainen ja helposti omaksuttava linja jatkuu niin mittaristossa kuin äänentoiston ja ilmastoinnin säätimissäkin.

2013_vwgolf_sisa
Niin ergonomia kuin tyylikin ovat kohdillaan Golfin sisätiloissa.

Tien päällä Golfin 105-hevosvoimainen bensaturbo tuntuu olevan hyvin tehtäviensä tasalla. Vääntöä löytyy jo alakierroksilta alkaen ja maantienopeuksissakin kiihtyvyyttä on tarjolla asiallisesti, kunhan malttaa tarvittaessa vaihtaa kuutosvaihteelta pienemmälle.

Huomio kiinnittyy nopeasti siihen, että TSI-moottori ei pidä kovin suurta meteliä itsestään edes nopeissa kiihdytyksissä, saati sitten tasanopeudella edettäessä. Golfin äänieristys on ylipäänsä onnistuneen oloinen, sillä auton melutaso on maantiellä huomattavan alhainen eikä soratien hiekanropinatkaan kuulu kovin terävästi. Kun hallintalaitteetkin toimivat kautta linjan kevyesti ja jämptisti, niin kuljettaja säästyy turhilta ulkomaailman ärsykkeiltä ja tunnelma alkaa väistämättä kallistua leppoisaan päin. Onneksi tuntuma tiehen säilyy ohjauspyörän kautta kuitenkin kohtuullisen hyvänä, eli liian pitkälle ei kuljettajan eristämistä ole kuitenkaan viety.

2013_vwgolf_mittaristo
Mittaristo edustaa varsin perinteistä ja helppolukuista tyylisuuntaa.

Mitä viihdepuoleen tulee, niin asianmukaisilla liitännöillä ja CD-soittimella höystetty autoradio on myös päivitetty hienosti ajan tasalle. Tärkeimmille toiminnoille kuten äänenvoimakkuuden säädölle on omat näppäimensä, mutta muilta osin toimintoja ohjataan kosketusnäytöllä. Käyttöliittymä on selkeä ja havainnollisen oloinen jopa asetusvalikoita myöten, joten satunnainen käyttäjäkin selviää perustoiminnoista ilman käyttöohjeita. Sääli vain, että valikoita ei saa vaihdettua suomenkielisiksi, vaikka monia muita kieliä länsinaapuri mukaan lukien asetuksista löytyykin.

2013_vwgolf_keski

Uusi Volkswagen Golf pitää merkin ja mallin perinteitä kunniakkaasti yllä ja jättää itsestään laadukkaan ja tasaisen varman kokonaiskuvan. Voisi ehkäpä puhua jopa hyvällä tavalla yllätyksettömästä kokonaisuudesta, ja tähän valmistaja on tainnut pyrkiäkin. Jo hatchback-versionakin Golf vakuuttaa, ja syksyllä Suomeen saapuva Variant-versio tullee olemaan vieläkin enemmän täkäläisten ostajien mieleen käytännöllisen tavaratilansa myötä.

Volkswagen Golfin koeajoomme luovutti Autotalo Drake, Viitasaari.

Koeajetun auton tekniset tiedot:

Volkswagen Golf Comfortline 1.2 TSI 77kW
Moottori: bensiini 1.2l 77 kW/105 hv
Vaihteisto: 6-vaiht. manuaali
Väri: Limestone Grey
Co2-päästöt: 114g/km
Polttoaineen kulutus (EU-yhd./kaup./maantie): 4,9/5,9/4,3  l/100km