Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Uutta tekniikkaa – retroilua unohtamatta

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Tässä on malliston erilainen nuori: Koeajossa Mercedes-Benz A 200 BE

Teijo 2.8.2013

Aurinkoinen päivä ja alla jupiterinpunainen Mersu. Kyllä, tuolla nimellä kuvassa näkyvän kiesin väri on merkitty papereihin! Asetelmat ovat kohdillaan leppoisaa koeajolenkkiä varten, joten seuraavaksi uuden A-mersun nokka kohti kaupungin keskustaa ja ajotuntumia hakemaan!

Made in Uusikaupunki

Vaikka Mercedes-Benzin A-sarjalainen on mielenkiintoinen auto jo itsessäänkin, niin kaikkein suurimman huomion on varmasti saanut se fakta, että näitä autoja tullaan valmistamaan Uudessakaupungissa Valmet Automotiven tehtaalla. Julkaisuhetkellä tuotanto on jo käynnissä, mutta koeajossa ollut yksilö ei tosin ole Uudestakaupungista kotoisin.

mb_a_taka

Koeajetun mallin tarkka merkintä on Mercedes-Benz A 200 BE Premium Business. Kulkupuolesta huolehtii 1,6 l bensiinimottori, jonka teho on 115 kW/156 hv. 6-vaihteinen käsivaihteisto hoitaa tonttinsa hyvin ja kaupunkipyörityksessäkin tunnokkaasti toimivan kytkimen kanssa se mahdollistaa leppoisan cruisailun.

Mercedes-Benz A-sarja on kokenut mallin uudistuessa melkoisia muutoksia – tila-automainen tyyli on saanut väistyä ja tilalla on sporttisempaa, matalampaa ja pirteämpää muotoilua. Uusi muotokieli taitaa vedota entistä mallia laajempaan asiakaskuntaan ja yleisestikin Mercedeksen mallistoa katsoessa A-sarja vaikuttaisi olevan ”erilainen nuori”, joka repii hiukan eroa suurempien mallien ulkoiseen olemukseen.

Ulkonäkö ei petä

Tien päällä fiilis on yhteneväistä ulkoisen habituksen kanssa – pirteää menoa siis! Bensaturbo vääntää hienosti ja moottorin voimavarat riittävät vaivattoman ripeään etenemiseen myös maantienopeuksissa. Ohjaus tuntuu tarkalta eikä alustan toiminnastakaan löydy moitittavaa. Kaarreajossa A-Mersu etenee vakuuttavan tukevasti ilman turhia kallisteluita ja hyvän sivuttaistuen tarjoavat istuimet vielä korostavat tätä vaikutelmaa.

Kaupunkiin saavuttaessa tunnelma säilyy korkealla, sillä Mercedes-Benz osoittautui ketteräksi ja kevyesti hallittavaksi niin kadunkulmissa kuin parkkipaikoillakin. Pysäköinnin hauskuutta lisää omalta osaltaan koeajoyksilön varusteluun kuuluva pysäköintiavustin, joka taiteilee auton kadunvarsiparkkiin vaikuttavanoloisesti: valmistajan mukaan pysäköinti onnistuu, kunhan tien laidassa on auton pituuden lisäksi 1,3 metriä tilaa. Auto ilmoittaa mittariston pysäköintisymbolilla havainneensa riittävän tilan – sitten vaan peruutusvaihde päälle, kädet irti ratista ja ihastelemaan virheetöntä taskuunpysäköintiä. Muita tuoreen teknologian mukanaan tuomia toimintoja ovat esimerkiksi uhkaavasta törmäyksestä kuljettajaa varoittava avustin sekä kuljettajan vireystilan valvonta.

Kuljettajan paikalla viihtyy

Sisätilat ovat auton yleisen kokoluokan huomioiden ihan järkevät. Tavaratilaan ei millään mahdu koko perheen matkatavaroita, mutta takapenkkiläisillä on sentään väljät ja suht mukavat oltavat. Kuljettajan paikalla viihtyy mainiosti ja erityistä huomiota saavat tukevat etuistuimet sekä ajatuksen kanssa suunniteltu ergonomia.

mb_a_sisa

Mercedes-Benz A:n äänentoisto on aivan selvästi keskivertoautoa parempaa ja soundi on siististi tasapainossa. Ajotietokone- ja viihdetoimintoihin liittyvät näppäimet vaativat ensinäkemältä hiukan opettelua ja sisäistämistä, sillä toimintoja on ripoteltu kojelaudan päällä sijaitsevalle värinäytölle ja mittariston pienemmälle ruudulle, ja osa toiminnoista on mahdollista tehdä kaksilla tai jopa kolmilla eri säätimillä. Sitten kun sinunkaupat näppäinten ja näyttöjen kanssa on tehty, asiat luistavat sujuvasti ja poppi raikaa niinkuin pitääkin.

mb_a_naytto

Onnistuneen ulkonäköpäivityksen alla on vakuuttavaa tekniikkaa

Mercedes-Benzin A-sarja jätti koeajon myötä hyvän ensivaikutelman. Yksityiskohdat huokuvat premium-laatua ja kuljettajan suupielet kääntyvät väistämättä ylöspäin hauskan ja vaivattoman ajotuntuman myötä. Tämän kokoluokan pienehkö tavaratila rajoittaa käyttökelpoisuutta perheen yleiskulkupelinä, mutta kahden hengen kuormalla matkatavaratkin varmasti mahtuvat mukaan.

mb_a_tavaratila

Mitään merkittäviä heikkouksia ei koeajon puitteissa noussut esiin, joten A-sarja on vahva vaihtoehto alemman keskiluokan segmentistä autoa valitessa. Suomalaisilla on ennenkin ollut vahva tunneside kotimaassa valmistettuihin automalleihin, joten osaan A-sarjalaisista tulevalla ”Made in Finland” -merkinnällä tulee todennäköisesti olemaan myös oma roolinsa pienen Mersun kiinnostavuutta lisäämässä.

Mercedes-Benzin koeajoomme luovutti Käyttöauto Jyväskylä.

Continue Reading

Previous: Fiksujen tilaratkaisujen hybridi: Koeajossa Toyota Prius+ Linea Sol
Next: Poppi langattomasti vanhaankin vahvistimeen – testissä Logitech Speaker Adapter for Bluetooth

Lisää luettavaa

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Autot ja liikenne

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!

Teijo 27.3.2025
Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Facebook Instagram     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Testissä Casio G-Shock GBD-200 -rannekello – hiukan älyä ilman akun latailua
  • Tässä on 18 euron aktiivikaiuttimet: kestääkö kuunnella? Testissä Edifier G2000
  • Pikatesti: Tutunnäköinen perusläppäri – Samsung Galaxy Book 4
  • Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Taasko on digiboksien aika? Testissä Denver DTB-148

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.