Perinteitä vaalien – pikakoeajossa Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active Business
Kaikkein yleisin malli Suomessa rekisterissä olevien autojen joukossa on Toyota Corolla. Corollaa näkeekin kaduilla ja maanteillä tämän tästä ja monilta eri aikakausiltakin, joten voidaan liioittelematta sanoa, että kyseessä on klassikkomalli ja suomalaisten suosikki.
Kun suosikki uudistuu, niin se on aina mielenkiintoinen tapaus, joten Tekniikkaparkin pikakoeajoon valittiin tällä kertaa uunituore Corolla, tarkalleen ottaen mallia ”Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active Business”. Perusratkaisut ovat tässä mallissa varsin perinteisiä: 1,6-litrainen bensakone ilman turboa ja kuusivaihteinen manuaalilaatikko. Muotoilu on sen sijaan uutta ja varsin linjakasta. Koeajetussa mallissa myös varustelu oli kattavaa: autosta löytyy esimerkiksi kaksialueinen ilmastointi, peruutuskamera, hyvälaatuinen äänentoisto bluetooth-handsfree-toimintoineen ja vakionopeudensäädin. Huomionarvoista kosketusnäytön kautta ohjattavassa viihde- ja viestintäjärjestelmässä on se, että kaikki valikot ja ilmoitukset ovat suomenkielisiä. Mittariston puolella ajotietokone puolestaan esittää asiansa englanniksi, mutta mittaristonäytön ilmoitukset vaikkapa keskikulutuksesta ja jäljellä olevasta ajomatkasta pystyy päättelemään vaikkei kieltä osaisikaan.
Heti ensimmäisenä kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy siihen, että varustepaketin mukana tulevat puolinahkaistuin on mukavanoloinen ja sivuttaistueltaan sopivan topakka. Ergonomia on kunnossa ja kaikki hallintalaitteet ja painikkeet löytyvät toyotamaisen tutuilta paikoilta. Ylipäänsä huomio ohjaamossa kiinnittyy siihen, että pitkät perinteet omaavaa Corollaa on uudistettu hyvällä maulla ja maltillisesti – yleisilme on tuoreen tuntuinen, mutta hallintalaitteista ja kojetaulusta löytyy tiettyjä elementtejä, jotka tuovat mieleen useiden vuosienkin takaisia Toyota-malleja. Esimerkiksi sähköikkunoiden ja peilien kytkimet ovat perinteisen näköisiä, ja kojetaulun nurkasta löytyvä digitaalikello tuo mieleen 90-luvun Toyota-mallit. Joku voisi torua uudistumisen puutteesta, mutta minusta nämä hauskat yksityiskohdat eivät vaikuta käytännön toiminnallisuuteen millään tavalla, vaan ovat enemmänkin valmistajan viittaus Corollan menestyksekkääseen historiaan.
Tien päällä Toyota Corolla kulkee vakaasti ja mukavasti. Alusta on onnistunut kokonaisuus: tien epätasaisuudet ylittyvät ilmeettömän mukavasti ja tuntuma pysyy hyvänä. Kaupunkipyörittelyssä ohjaus on tehostettu leppoisan kevyeksi ja auto vaikuttaa kytkin- ja jarrutuntumaa myöten helposti omaksuttavalta. Kaupunkinopeuksissa Corolla on hiljainen kulkija, mutta suurissa nopeuksissa ajomelua kantautuu korviin jonkin verran. Toyota ei ole lähtenyt mukaan pienten turbomoottoreiden muotivillitykseen, ja valtatiellä 1.6-litraisen bensakoneen luonne tulee varsin selvästi ilmi: kierroskonehan se siellä. Tarjolla olevan alaväännön kanssa tulee kyllä toimeen, mutta parasta suorituskykyä kannattaa hakea korkeammalta kierrosalueelta ja pykälää pienemmällä vaihteella. Tämän kun tiedostaa, niin 132 hevosvoiman kanssa pärjää mainiosti ja eteneminen on sujuvaa.
Uudistuneeseen Toyota Corollaan on saatu aikaiseksi mukavan väljät tilat. Kun etupenkit on säädetty keskivertomittaisten käyttäjien mukaan, niin takapenkille jää vielä reippaasti jalkatilaa – Corolla tuntuu takapenkiltä katsoen suorastaan kokoluokkaansa suuremmalta. Peräkontissakin on kohtuullisen hyvin tilaa, mutta virtaviivainen sedan-korin muotoilu pakottaa lastausluukun ja toki myös koko tavaratilan varsin matalammaksi.
Toyota Corolla on tasapainoinen sekoitus uutta ja perinteistä: tekniikka on ajan tasalla ja varustelu monipuolista, mutta vähänkin Toyotien kanssa aiemmin tekemisissä ollut tuntee olonsa ratin takana kotoisaksi. Corollassa laatuvaikutelmakin on kohdillaan ja auto käyttäytyy yllätyksettömän johdonmukaisesti. Näiden toteamusten myötä on helppoa veikata, että uusi Corolla tullee olemaan myyntitilastojen kärkipäässä jatkossakin.
Toyota Corollan koeajoomme luovutti Autoliike Koskinen, Viitasaari.