Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki seuraa teknologiamaailman tapahtumia, testaa uusia laitteita ja nostaa esille mielenkiintoisimmat puheenaiheet – retroilua unohtamatta.

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Teknologiaa auton joka puolella – pikakoeajossa Nissan Note 1.2 Acenta

Teijo 25.10.2013

Tällä kertaa Tekniikkaparkki ottaa pikaiset tyypit Nissanin uudesta Note-mallista. Kyseessä on keskimääräistä pienempi automalli, mutta korin korkeuden myötä tilantuntua on kuitenkin kohtuullisesti ja niin etu- kuin takapenkeillekin mahtuu istumaan mukavasti. Tavaratila puolestaan on pienenpuoleinen, mutta pelivaraa tuo eteen- ja taaksepäin liikuteltava takapenkki, sekä tietysti myös kaadettavat takapenkin selkänojat.

Ensituntuma Notesta on varsin moderni ja varustelu vaikuttaa varsinkin hintaluokan huomioiden varsin runsaalta. Acenta-varustetasoinen ja Tech Pack-lisävarustepaketilla täydennetty koeajoyksilö sisältää esimerkiksi älyavainjärjestelmän, kuolleen kulman varoitukset, kaistavahdin ja auton joka puolelta kuvaa näyttävän peruutuskamerajärjestelmän – tällaisia ei yleensä pienten autojen luokassa ole totuttu näkemään.

nissan_note_taka

Ajossa Nissan Note tuntuu rauhalliselta ja hyvällä tavalla yllätyksettömältä. Koeajopäivälle osunut talven ensimmäinen lumimyräkkä auttoi myös ottamaan selvää Noten sopivuudesta pohjolan talveen: ajonvakautus tuntuu toimivan järkevästi ja hätäisten kiihdytysten aiheuttamat turhat luistot pysyvät kurissa. 1.2-litrainen bensiinimoottori tuottaa 80 hevosvoiman (59 kW) tehon, joka riittää kuljettamaan autoa arkiajossa riittävällä tahdilla, mutta pirteämpää etenemistä kaipaavien kannattaa tarkkailla bensaturboversiota, joka on tulossa myyntiin myöhemmin. Alustan toiminta ei tiiviissä koeajossa herättänyt erityisiä huomioita, joten tuntuman voisi tältä pohjalta tulkita onnistuneeksi.

Ergonomian puolesta ollaan myös asiallisissa asetelmissa. Kuljettajan paikka on muutoin mukava, mutta ohjauspyörän etäisyyssäädön puuttuminen jäi hiukan vaivaamaan allekirjoittanutta. Onneksi korkeussäädön turvin ajoasento kuitenkin asettui uomiinsa. Maantienopeuksissa lumen ja loskan keskellä ajomelu nousee jossain määrin pintaan, mutta kaupunkioloissa Nissan Note on suhteellisen hiljainen ja ketterä kulkupeli. Korkeahkon muotoilun ansiosta Noten kyytiin on helppoa hypätä.

nissan_note_sisa

Nissan Note on parhaimmillaan kaupunkiympäristössä, ja tätä korostavat myös runsaat turvavarusteet ja peruutuskameratoiminnot. Keskipaneelin näyttöruutu tarjoaa kuvaa auton joka puolelta, jonka myötä peruuttaminen ja ahtaissa paikoissa sompailu helpottuu huomattavasti. Erittäin laajakulmaisen takakameran puhtaanapitoon on panostettu, joten linssiä puhdistetaan tilanteesta riippuen niin paineilmalla kuin vedelläkin.

Nissan Note edustaa hinnoittelunsa puolesta markkinoiden edullisempaa päätä, mutta hintaansa nähden se tarjoaa poikkeuksellisen laajan kirjon mukavuuteen, käytettävyyteen ja turvallisuuteen liittyvää teknologiaa. Vaikka huomio kiinnittyykin etupäässä teknisiin yksityiskohtiin, löytyy niiden alta myös pätevä ja ketteränoloinen kulkuväline urbaaniin ympäristöön. Pikakoeajomme perusteella Nissan Note tuntuu tarjoavan hinta-laatusuhteeltaan varsin mukavan kokonaisuuden.

Nissan Noten koeajoomme luovutti Autotalo Drake, Viitasaari.

Continue Reading

Previous: Perinteitä vaalien – pikakoeajossa Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active Business
Next: Tyylikkään tasapainoinen – koeajossa Mazda 3 HB 2,0 Premium Plus

Lisää luettavaa

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

Teijo 21.3.2014
Facebook Instagram Twitter     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Pykälän verran parempi Android-tabletti: testissä Samsung Galaxy Tab S6 lite (2022)
  • Uusi vs. vanha: vertailussa peruspuhelimet Nokia 105 4G ja Nokia 3120 Classic
  • Elgato Wave:1 – testissä virtuaalimikserillä varustettu USB-mikrofoni
  • Pikatesti: Garrett Pro-Pointer II -metallinpaljastin
  • Raspberry Pi 400 – riittääkö teho koko kansan perustietokoneeksi?

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.