Koeajossa rivakka hybridi – Volkswagen Jetta Hybrid

vwjettahybrid_etu

Tällä kertaa Tekniikkaparkin koeajossa on Volkswagen Jetta Hybrid, joka on samalla valmistajan pelinavaus hybridien luokkaan. Koeajolenkki oli tällä kertaa normaalia tiiviimpi, mutta jo tällä tyypityksellä pääsi hyvin käsitykseen hybridi-Jetan vilkkaasta luonteesta.

Päälle päin tämä versio on lähes samannäköinen kuin tavallinen Jettakin, mutta etumaskissa ja peräkontissa näkyvät Hybrid-merkinnät paljastavat mallin erikoisuuden. Toki kuljettajan paikallakin on joitakin eroavaisuuksia – näkyvimpänä yksityiskohtana mittaristo, jossa kierroslukumittari on korvattu käytettävää tehoa nollasta sataan prosenttiin ilmaisevalla mittarilla. Tarkemmin energian liikkeitä voi seurata värilliseltä näytöltä, jossa havainnollisen grafiikan voimin esitetään, onko virtaa menossa vaikkapa jarrutusten myötä akustoon päin vai ajellaanko enimmäkseen bensiinimoottorin voimin.

vwjettahybrid_mittaristo
Vasemmanpuoleinen mittari näytttää erehdyttävästi kierroslukumittarilta, mutta sitä se ei kuitenkaan ole: kierrosluvut on vaihdettu tehon ilmaisemiseen – kun ollaan nollan alapuolella, akut latautuvat ja kun mennään yli kympin, niin päästään maksimitehon alueelle, jossa sekä sähkö- että bensamoottorit urakoivat yhdessä “Boost”-tilassa.

Volkswagen Jetta Hybridissä on tarjolla myös mahdollisuus ajella pelkän sähkömoottorin voimin mikäli nopeus on alle 70 km/h ja kiihdytykset eivät ole hätäisiä. Kokeilin koeajon kaupunkiosuudella tätä E-Modeksi nimettyä toimintoa, ja se todellakin toimii varsin mukavasti: taajamanopeuksissa maltillisesti ajellessa Jetta käytti koko ajan sähkömoottoria ja polttomoottoria tarvittiin avuksi vasta valtatielle siirryttäessä. Toki tuon sähköajo-osuuden aikana ajoakusto tyhjenikin vauhdilla, joten kovin pitkää matkaa pelkän sähkön varassa ei pääse.

Jetta Hybrid tuntuu ajossa erittäin vaivattomalta ja ekologisesta olemuksestaan huolimatta myös rivakalta. Kun bensiinimoottorin ja sähkömoottorin tehot valjastetaan Boost-tilassa yhtäaikaiseen käyttöön, tehoa on luvassa peräti 170 hevosvoiman (125 kW) verran. Tämä riittää liikuttelemaan autoa jopa sporttisen tuntuisesti ja kuljettajalle tulee tunne, että potkua löytyy kaikissa tilanteissa vähintäänkin riittävästi. Myös alusta on sporttisen oloinen, sillä tuntuma on hyvin topakka – jopa siinä määrin, että tien terävämmät kuopat tuntuvat hiukan selkeämmin kuin pehmeämmäksi viritetyissä malleissa. Kokonaisuutena Jetta on kuitenkin leppoisan tuntuinen niin isolla tiellä kuin kaupungissakin, ja tätä korostaa hienosti toimiva 7-vaihteinen DSG-automaatti.

Muilta osin auto on tuttua ja turvallista Volkswagenia – hallintalaitteet ovat selkeitä ja hyvin sijoitettuja, istuinmukavuus on kohdillaan, äänentoisto on hyvälaatuinen ja siitä voi nautiskella melutason pysyessä maantielläkin mukavalla tasolla. Jetta antaa sellaisen vaikutelman, että hybriditekniikkaa ei ole tietoisesti haluttu liiaksi korostaa, vaan se hoitaa tehtävänsä konepellin alla ja kuljettajalle näyttäytyy varsin normaalinoloinen automaattivaihteinen auto.

vwjettahybrid_sisa
Kuljettajan paikalla viihtyy mainiosti ja ajoasento löytyy muitta mutkitta, joten puitteet ovat kunnossa. Sisustuksessa laatuvaikutelmakin on kohdillaan.

Volkswagen Jetta Hybrid on tiiviin koeajomme perusteella houkutteleva ja innostava kokonaisuus: päästöt ja polttoaineen kulutus pysyvät pieninä, mutta siitä huolimatta auto suorastaan puhkuu valtatiellä menohalua ja etenee kaupungissa kuin sukkasillaan sähkömoottorin voimin akkutilanteen niin salliessa. Volkswagen antaa siis Jetan kautta vahvan näytön hybridiosaamisestaan ja samalla nostattaa mielenkiintoa tulevien mallien suuntaan – voisi veikata, että “tämä tuskin jää tähän”.

Volkswagen Jetta Hybridin koeajoomme luovutti Autotalo Drake, Viitasaari.