Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki seuraa teknologiamaailman tapahtumia, testaa uusia laitteita ja nostaa esille mielenkiintoisimmat puheenaiheet – retroilua unohtamatta.

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Hauska cityleijona – koeajossa Peugeot 208 GTi

Teijo 16.8.2013

Tekniikkaparkin koeajossa on tällä kertaa Peugeotin 208-malliston lippulaiva eli sporttinen GTi-malli. Peugeoteilla on aikojen saatossa kuljettu varsin vakuuttavaa vauhtia moottoriurheilun piirissä ja takavuosien 205 GTi-malli muistetaan sekin pirteänä pikkusporttina, joten uudella Peugeot 208 GTi:llä on kieltämättä vauhdikkaat sukujuuret. Käytännössä 208 GTi on kooltaan pienenpuoleinen, mutta muskeleiltaan mallikas: 1,6 litrainen bensiinimoottori tarjoaa tehoa 147 kW/200 hv ja vääntöäkin 275 Nm.

Päällisin puolin Peugeot on varsin virtaviivaisen oloinen, mutta tyylikkäällä tavalla hillitty – GTi-statusta ei korosteta huutomerkein, vaan annetaan pienten yksityiskohtien puhua puolestaan. Kuljettajan paikalle istuessa auton olemus tulee selkeämmin esille: monissa kohdissa esiintyvät punaiset korostukset, alumiininen look ja todella napakan sivuttaistuen tarjoava istuin paljastavat, mistä on kyse. Nyt ei ollakaan ihan tavallisen pikkuauton kanssa tekemisissä…

peugeot208gti_sivu
Sivuprofiilissakin on menevyyttä: 17″ kevytmetallivanteet ja punaiset jarrusatulat tuovat pirteää ilmettä.

Sporttisen ajettavuuden ja mukavuuden yhdistäminen samaan autoon ei ole aivan yksinkertainen tehtävä, mutta siihen Peugeot 208 GTi selkeästi pyrkii. Nopeasti käy ilmi, että tavoitteessa on myös onnistuttu: Peugeot etenee kaupunkiliikenteessä säyseästi ja kevynoloisesti, mutta tarvittaessa tämä cityleijona rynnistää melkoiseen hyökkäykseen laaja-alaisen vääntönsä turvin. Kompaktista koostaan huolimatta 208 GTi:n kanssa pärjää mukavasti myös isommalla tiellä, sillä moottori loistaa myös maantienopeuksissa ja voimaa tuntuu olevan tarjolla riittävissä määrin vaihteesta ja vauhdista riippumatta. Satasen vauhdissa väistämättä huomaa, että keskisuomalainen karkea asfalttipinta antaa kuulua itsestään jossain määrin ohjaamon puolelle, mutta erityisen meluisaksi 208:a ei voi kuitenkaan moittia. Kaiken kaikkiaan eteneminen on pontevaa ja hauskaa kautta linjan ja Peugeot 208 GTi:n 6-vaihteinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti.

peugeot208gti_sisa
Sisätiloissa on katu-uskottavaa otetta ja punainen korostusväri sopii hienosti kokonaisuuteen.

Ergonomian ja muotoilun osalta eniten puhetta ja ihmetystä ovat tainneet nostattaa tavallisuudesta poikkeavat ratin ja mittariston mittasuhteet, joita nähdään nykyään muissakin Peugeotin malleissa, kuten uudessa 2008:ssa. Ratti on silminnähden tavallista pienempi ja mittaristo taas on totuttua korkeammalla, joten käytännössä mittaristoa katsotaan ratin yli. Niin erikoiselta kuin tämä ratkaisu ensisilmäykseltä näyttääkin, niin käytännössä siitä ei tunnu olevan mitään haittaa – päinvastoin, kompaktin kokoinen ratti vaikuttaa mukavalta ratkaisulta ja katse löytää mittaristonkin sujuvasti. Näyttävillä ledikehyksillä tyylitelty mittaristo on pohjimmiltaan konstailematon ja varsin helppolukuinen. Ryhdikäs ajoasento löytyy helposti ja hallintalaitteet ovat tutuilla paikoillaan. Topakan sivutuen tarjoava kuljettajan istuin on sopiva varuste 208 GTi:n kaveriksi, sillä kaarreajo sujuu muutoinkin ryhdikkäästi ja kallistelematta – alusta on hienosti tehtävänsä tasalla.

peugeot208gti_mittaristo
Näkymiä kuljettajan paikalta – mittariston sijoittelu on tavallisesta poikkeava, mutta toimiva.

Tilojen puolesta Peugeot 208 GTi on väistämättä pienehkö ja takaovien puuttuminen tuo monista muistakin autoista tuttuja haittapuolia etupenkin kääntelyn ja suurehkon etuoven muodossa. Yllätys oli kuitenkin se, että takapenkille mahtuu kaksi aikuistakin kohtuullisesti istumaan, jos kuski ei vedä omaa istuintaan täysin taka-asentoon. Tavaratila on toki myös kompakti, mutta onneksi suuri ja reilusti avautuva takaluukku helpottaa sen käyttöä.

peugeot208gti_kontti

Auton äänentoistoa hallitaan ajanmukaiseen tapaan suurelta kosketusnäytöltä, puhelimen voi yhdistää laitteistoon bluetoothin kautta ja kannettaville musiikkisoittimillekin löytyy omat liitäntänsä. Äänenlaadullisesti ollaan asiallisella tasolla, ja pienenä pikanttina yksityiskohtana voisi mainita asetuksen, jolla kaiutinten tasapainon voi pikavalinnoilla optimoida joko kuljettajan, etumatkustajien tai kaikkien matkustajien korville. Ratista löytyy säätimet äänentoiston perustoiminnoille, ja tämä onkin selvästi kosketusnäyttöä kätevämpi tapa radioaseman vaihtamiseen.

Peugeot 208 GTi:n kanssa ollaan valintojen äärellä: tokihan GTi on perus-208:a hintavampi, mutta on tässä kyllä fiilistäkin hinnan vastineeksi! Mielenkiintoiseksi auton tekee se, että samaan pakettiin on onnistuttu yhdistämään mutkaton ja kevyesti hallittava arkipäivän kulkupeli sekä ärjyvän hauska pikkusportti. Kokonaisuuden kruunaa trendikäs ja massasta erottuva muotoilu, jossa ei kuitenkaan sorruta kikkailemaan liikaa käytettävyyden kustannuksella. Sisustuksen osalta auton tavallista sporttisempi luonne on myös onnistuttu tuomaan tyylikkäästi esille. Peugeot 208 GTi kumartaa tyylikkäästi lähes kolmenkymmenen vuoden takaisen esikuvansa 205 GTi:n suuntaan.

Peugeot 208 GTi:n koeajoomme luovutti Veljekset Laakkonen Oy Jyväskylä.

peugeot208gti_taka

Koeajetun auton tekniset tiedot:

Peugeot 208 GTi
Moottori:
1,6 l bensiinimoottori (THP200), 147 kW/200 hv,
vääntö 275 nm / 1700 r/min.
Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali
Co2-päästöt: 139 g/km
Polttoaineen kulutus (EU-yhd./kaup./maantie): 5,9/8,2/4,7 l/100km

Continue Reading

Previous: Tässä on malliston erilainen nuori: Koeajossa Mercedes-Benz A 200 BE
Next: Leppoisan varmaotteinen perheauto: Koeajossa Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Elegance DSG

Lisää luettavaa

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

Teijo 21.3.2014
Facebook Instagram Twitter     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Pykälän verran parempi Android-tabletti: testissä Samsung Galaxy Tab S6 lite (2022)
  • Uusi vs. vanha: vertailussa peruspuhelimet Nokia 105 4G ja Nokia 3120 Classic
  • Elgato Wave:1 – testissä virtuaalimikserillä varustettu USB-mikrofoni
  • Pikatesti: Garrett Pro-Pointer II -metallinpaljastin
  • Raspberry Pi 400 – riittääkö teho koko kansan perustietokoneeksi?

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.