Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki seuraa teknologiamaailman tapahtumia, testaa uusia laitteita ja nostaa esille mielenkiintoisimmat puheenaiheet – retroilua unohtamatta.

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Nissan Qashqai +2 1.6 dCi Tekna

Teijo 6.9.2013

Tekniikkaparkin koeajossa on Nissan Qashqai +2 -citymaasturi Tekna-varustetasolla. Kyseessä on varsin tyylipuhdas lajinsa edustaja, eli tarjolla on reilusti maavaraa ja sitä kautta myös näkyvyyttä tavallista henkilöautoa korkeammalta, mutta varsinaisia maastoajoon tarkoitettuja varusteita ja ominaisuuksia ei paketissa suuremmalti ole – Qashqai viihtyy siis paremmin mökkiteillä kuin niiden ulkopuolella metsässä.

Qashqai on kiivennyt varman tuntuisesti Suomen rekisteröintitilastojen kärkipaikoille ja tässä vaiheessa voisi puhua jo kestosuosikistakin – esimerkiksi viime toukokuun ensirekisteröinneissä Qashqai-mallisarja sijoittui kakkossijalle heti Volkswagen Golfin jälkeen. Mistä tämä verrattain tuoreen mallin suosio sitten johtuu? Yritämme ottaa asiasta selvää tämän koeajon puitteissa.

Koeajettu yksilö on tarkalta mallimerkinnältään Nissan Qashqai +2 1.6 dCi Tekna. Moottorina on 130 hv (96kW) tehon tuottava 1.6-litrainen diesel ja vaihteisto 6-pykäläinen manuaali. Tekna-tason myötä auton varustelusta löytyy varsin mukavasti herkkuja, joita ei osaisi pitää itsestäänselvyytenä – Qashqaista löytyy esimerkiksi Bosen äänentoisto ja siihen liittyvä navigointijärjestelmä, peruutuskamera, valoisuutta ohjaamoon tuova lasikatto ja avaimeton käynnistys. Qashqain ulkomuoto on jo varmasti tullut tutuksi suomalaisessa katukuvassa, mutta kyllä se edelleen vaikuttaa ajanmukaiselta ja tyylikkäältä.

nissan_qashqai_sisa
Kaikki hallintalaitteet löytyvät Qashqaissa tutuilta paikoiltaan ja toimivat odotetusti. Sisutusta leimaa hienoinen arkisuuden vaikutelma, mutta ergonomia on kohdallaan.

Mökkitiellä kuin kotonaan

Ajossa Qashqai +2 tuntuu leppoisalta kulkupeliltä. Dieselkone kuljettaa katumaasturia 320 Nm:n väännön myötä arkiajossa mukavan reippaasti, ja silti EU-yhdistetty kulutus saadaan valmistajan ilmoituksen mukaan pidettyä asiallisessa 4,7 l/100km lukemissa. Alusta on mukavuuspainotteisuuteen päin kallellaan, joten pienet montut ja töyssyt ylittyvät sopivan huomaamattomasti. Koeajolenkille mahtui myös pieni pätkä soratietä, ja tuolla osuudellakin Qashqain mukavuus säilyi johdonmukaisesti. Olettaa sopii, että tämä Nissan on muutoinkin sorateille ja mökkitaipaleille soveltuva valinta, sillä reilu maavara antaa pelivaraa hiukan huonokuntoisemmillekin tieosuuksille.

Kaupungissakin pujotellessa Qashqain kanssa kyllä pärjää, sillä auton ulkomitat vaikuttavat suht helposti hahmotettavilta ja peilien näkyvyyttä laajentaa koeajetun yksilön varusteluun kuuluva peruutuskamera. Nykysuuntauksen mukainen Start-Stop-järjestelmä sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkassa paikallaan odottelun ajaksi.

Ergonomia on Qashqai +2:ssa kohdallaan ja sopiva ajoasento löytyy löytyy vaivattomasti. Sama pätee myös hallintalaitteisiin – vaikkei Nissanilla olisi paljoa ennen ajellutkaan, niin kaikki toiminnot löytyvät sieltä, mistä niitä ensiksi etsiikin.

Mikä on suosion salaisuus?

Kuten alussa todettiin, Nissan Qashqai +2 on menestynyt myyntitilastoissa varsin mukavasti. Koeajon myötä vaikuttaa siltä, että olennaisin avain hyviin myyntilukuihin on Nissanin tasavahva ja laadukas kokonaisuus, josta ei pysty sormella osoittelemaan mitään yksittäistä huippukohtaa, eikä toisaalta heikkouttakaan. Monista moderneista varustelun yksityiskohdista huolimatta Qashqai on helposti lähestyttävä auto, jonka kanssa pärjää mukavasti jo lyhyenkin tutustumisen jälkeen. Suomen vaihtelevankuntoisilla maanteillä myös hyvä maavara ja sen tuomat edut arvatenkin puhuttelevat autohankintaa suunnittelevia.

nissan_qashqai_navi
Viihdettä ja suunnistusta vauhdittaa monitoiminäyttö, jonka kautta näkee myös peruutuskameran kuvan. Bosen äänentoistoa kuuntelee mielellään, vaikka äänen yleisluonne onkin hiukan bassovoittoinen. Radiovastaanotin vaikutti herkältä ja laadukkaalta, ja äänijärjestelmä kytkeytyy muihin laitteisiin myös AUX-liitännän ja Bluetoothin kautta.

 

Toki sisustuksen yleisolemus on paikoitellen hiukan muovinen, ja joihinkin yksityiskohtiin toivoisi parannuksia: esimerkiksi peruutuskameran ja navigoinnin näyttöruutu voisi olla isompi ja tarkempi. Samalla täytyy kuitenkin huomioida hintalappu, jonka lukemat eivät nouse läheskään niin korkealle kuin ns. premium-merkkien katumaastureissa.

Nissan Qashqai +2:n koeajoomme luovutti Autotalo Drake Viitasaarelta.

Continue Reading

Previous: Leppoisan varmaotteinen perheauto: Koeajossa Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Elegance DSG
Next: Koeajossa rivakka hybridi – Volkswagen Jetta Hybrid

Lisää luettavaa

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

Teijo 21.3.2014
Facebook Instagram Twitter     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Videonauhureiden historiaa: VHS voitti kolmen formaatin taistelun
  • Huipputason äänentoistoa kuuntelemassa – raportti Helsingin Hifimessuilta 2023
  • Melkein lajinsa viimeinen? Testissä CD-radio-kasettisoitin Sony CFD-S70
  • Onko älyvalaistuksesta iloa? Testissä Bluetooth-ohjattavat Philips Hue-lamput
  • Kaksi pelinäyttöä: Asus TUF Gaming 27″ ja Samsung Odyssey G7 28″

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.