Koeajossa Nissan Qashqai +2 1.6 dCi Tekna

nissan_qashqai_etu

Tekniikkaparkin koeajossa on Nissan Qashqai +2 -citymaasturi Tekna-varustetasolla. Kyseessä on varsin tyylipuhdas lajinsa edustaja, eli tarjolla on reilusti maavaraa ja sitä kautta myös näkyvyyttä tavallista henkilöautoa korkeammalta, mutta varsinaisia maastoajoon tarkoitettuja varusteita ja ominaisuuksia ei paketissa suuremmalti ole – Qashqai viihtyy siis paremmin mökkiteillä kuin niiden ulkopuolella metsässä.

Qashqai on kiivennyt varman tuntuisesti Suomen rekisteröintitilastojen kärkipaikoille ja tässä vaiheessa voisi puhua jo kestosuosikistakin – esimerkiksi viime toukokuun ensirekisteröinneissä Qashqai-mallisarja sijoittui kakkossijalle heti Volkswagen Golfin jälkeen. Mistä tämä verrattain tuoreen mallin suosio sitten johtuu? Yritämme ottaa asiasta selvää tämän koeajon puitteissa.

Koeajettu yksilö on tarkalta mallimerkinnältään Nissan Qashqai +2 1.6 dCi Tekna. Moottorina on 130 hv (96kW) tehon tuottava 1.6-litrainen diesel ja vaihteisto 6-pykäläinen manuaali. Tekna-tason myötä auton varustelusta löytyy varsin mukavasti herkkuja, joita ei osaisi pitää itsestäänselvyytenä – Qashqaista löytyy esimerkiksi Bosen äänentoisto ja siihen liittyvä navigointijärjestelmä, peruutuskamera, valoisuutta ohjaamoon tuova lasikatto ja avaimeton käynnistys. Qashqain ulkomuoto on jo varmasti tullut tutuksi suomalaisessa katukuvassa, mutta kyllä se edelleen vaikuttaa ajanmukaiselta ja tyylikkäältä.

nissan_qashqai_sisa
Kaikki hallintalaitteet löytyvät Qashqaissa tutuilta paikoiltaan ja toimivat odotetusti. Sisutusta leimaa hienoinen arkisuuden vaikutelma, mutta ergonomia on kohdallaan.

Mökkitiellä kuin kotonaan

Ajossa Qashqai +2 tuntuu leppoisalta kulkupeliltä. Dieselkone kuljettaa katumaasturia 320 Nm:n väännön myötä arkiajossa mukavan reippaasti, ja silti EU-yhdistetty kulutus saadaan valmistajan ilmoituksen mukaan pidettyä asiallisessa 4,7 l/100km lukemissa. Alusta on mukavuuspainotteisuuteen päin kallellaan, joten pienet montut ja töyssyt ylittyvät sopivan huomaamattomasti. Koeajolenkille mahtui myös pieni pätkä soratietä, ja tuolla osuudellakin Qashqain mukavuus säilyi johdonmukaisesti. Olettaa sopii, että tämä Nissan on muutoinkin sorateille ja mökkitaipaleille soveltuva valinta, sillä reilu maavara antaa pelivaraa hiukan huonokuntoisemmillekin tieosuuksille.

Kaupungissakin pujotellessa Qashqain kanssa kyllä pärjää, sillä auton ulkomitat vaikuttavat suht helposti hahmotettavilta ja peilien näkyvyyttä laajentaa koeajetun yksilön varusteluun kuuluva peruutuskamera. Nykysuuntauksen mukainen Start-Stop-järjestelmä sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkassa paikallaan odottelun ajaksi.

Ergonomia on Qashqai +2:ssa kohdallaan ja sopiva ajoasento löytyy löytyy vaivattomasti. Sama pätee myös hallintalaitteisiin – vaikkei Nissanilla olisi paljoa ennen ajellutkaan, niin kaikki toiminnot löytyvät sieltä, mistä niitä ensiksi etsiikin.

Mikä on suosion salaisuus?

Kuten alussa todettiin, Nissan Qashqai +2 on menestynyt myyntitilastoissa varsin mukavasti. Koeajon myötä vaikuttaa siltä, että olennaisin avain hyviin myyntilukuihin on Nissanin tasavahva ja laadukas kokonaisuus, josta ei pysty sormella osoittelemaan mitään yksittäistä huippukohtaa, eikä toisaalta heikkouttakaan. Monista moderneista varustelun yksityiskohdista huolimatta Qashqai on helposti lähestyttävä auto, jonka kanssa pärjää mukavasti jo lyhyenkin tutustumisen jälkeen. Suomen vaihtelevankuntoisilla maanteillä myös hyvä maavara ja sen tuomat edut arvatenkin puhuttelevat autohankintaa suunnittelevia.

nissan_qashqai_navi
Viihdettä ja suunnistusta vauhdittaa monitoiminäyttö, jonka kautta näkee myös peruutuskameran kuvan. Bosen äänentoistoa kuuntelee mielellään, vaikka äänen yleisluonne onkin hiukan bassovoittoinen. Radiovastaanotin vaikutti herkältä ja laadukkaalta, ja äänijärjestelmä kytkeytyy muihin laitteisiin myös AUX-liitännän ja Bluetoothin kautta.

 

Toki sisustuksen yleisolemus on paikoitellen hiukan muovinen, ja joihinkin yksityiskohtiin toivoisi parannuksia: esimerkiksi peruutuskameran ja navigoinnin näyttöruutu voisi olla isompi ja tarkempi. Samalla täytyy kuitenkin huomioida hintalappu, jonka lukemat eivät nouse läheskään niin korkealle kuin ns. premium-merkkien katumaastureissa.

Nissan Qashqai +2:n koeajoomme luovutti Autotalo Drake Viitasaarelta.