Leppoisan varmaotteinen perheauto: Koeajossa Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Elegance DSG

skoda_octaviac_etu

Hiljattain uudistettu Skoda Octavia -mallisto on täydentynyt myös farmarimallilla, joka tottelee lisänimeä Combi. Octavia on menestynyt Suomen markkinoilla mukavasti ja tälle uudelle farmarillekin odotetaan hyvää myyntimenestystä. Odotukset ovat siis korkealla, mutta nyt on aika selvittää, miltä auto käytännössä vaikuttaa.

Koeajoomme valikoitui farkku-Octavian 1,6 l turbodieselillä ja 7-vaihteisella DSG-automaatilla varustettu versio. Auton väri on aiemmin vain RS-tehoversioissa nähty kirkas sininen, tarkalleen ottaen “Race Blue”. Jos minulta kysytään, niin tässä pirteässä värissä Skoda esiintyy kyllä edukseen. Kattavin Elegance-varustelutaso tarkoittaa, että Octaviasta löytyy varsin mukava kirjo varusteita niin turvallisuuden kuin mukavuudenkin puolelta: listalta löytyy esimerkiksi rengaspaineen ja kuljettajan vireystason seurantaa, tutka-anturin avulla tapahtuva automaattinen hätäjarrutus ja toki myös monipuolisesti toimiva ajonvakautusjärjestelmä. Mukavuutta edistävät esimerkiksi avaimeton keskuslukitus ja käynnistys sekä varsin mukavasti soiva ja handsfree-toiminnot tarjoava äänentoisto.

skoda_octaviac_keula
Keulassa näkyy selkeän särmikkäästi Skodan uutta ilmettä.

Skoda Octavia Combissa löytää mukavan ajoasennon nopeasti, sillä säätövaraa tuntuu löytyvän riittävästi niin ratista kuin penkistäkin. Puolinahkaverhoillut istuimet ovat ensituntumalta varsin tavanomaisia, mutta kuitenkin käytännössä mukavia. Skoda Octavia suorastaan huokuu huolellista viimeistelyä ja harkittuja yksityiskohtia – ja tämän myötä auto alkaakin nopeasti tuntua tutulta ja helppokäyttöiseltä. Oikeastaan ainoa joillekkin käyttäjille totuttelua vaativa yksityiskohta on avaimeton keskuslukitus – avaimia nimittäin penkoo esille vanhan tottumuksen voimin, vaikka Octavialla pääsee lähtemään tien päälle koskematta avaimiin ollenkaan. Moderni elektroniikka on tuonut tullessaan senkin, että kosketusnäytön kautta voi havainnollisesti määritellä entistä useampia auton toimintaan liittyviä yksityiskohtia mieleisekseen aina saattovalojen toiminta-ajoista takalasinpyyhkimen automatiikkaan asti.

skoda_octaviac_sisa
Kuskin paikalla löytää nopeasti niin hyvän ajoasennon kuin olennaiset hallintalaitteetkin.

Ajossa Skoda Octavia Combi on johdonmukainen ja mukavuuteen päin kallistuva kokonaisuus. Tien epätasaisuuksista suodattuu tyylikkäästi pahin terä pois, mutta tuntuma tiehen säilyy kuitenkin hyvänä ja ohjaustuntuma varsin ryhdikkäänä. 77 kW:n tehoisen turbodieselin ja DSG-automaatin yhdistelmä ei yllytä kuljettajaa repivään ajotyyliin, vaan ennemminkin päinvastoin: hyvä 250 Nm vääntö ja saumattoman pehmeästi vaihtava automaatti tekevät ajamisesta niin leppoisaa, että turha hötkyily karisee mielestä. Sporttisen ajokokemuksen ystävät saattavat mieluummin katsella malliston tehokkaampien moottorivaihtoehtojen perään, mutta varsinaista tehonpuutetta en huomannut missään koeajon vaiheessa.

DSG-vaihteisto tarjoaa käsivalintamahdollisuudenkin, mutta sille on hankalaa keksiä mitään todellista käyttöä – sen verran fiksusti automaatti osaa mukautua eri ajotilanteisiin ilman kuljettajan väliintuloakin. Vaihteiston toimintaan vaikuttaa myös ajotilan valinta: kuljettaja voi halutessaan joko pitää ajotilan normaaliasennossa, painottaa taloudellisuutta tai sporttisuutta, tai muokata itse asetuksia tarkemmin.

skoda_octaviac_radio
Kosketusnäytöltä hallintaan niin äänentoistoa kuin joitakin auton asetuksiakin. Painikkeet ovat selkeitä, joskin valittu ilmastoinnin lämpötila voisi näkyä hiukan suurempanakin.

Totta puhuen välillä vaihtoja ei edes huomaa, ellei sitten tarkasti kuulostele moottorin kierroksia. Kuulohavainnot ovat sinänsä aivan mahdollisia, sillä Octavian moottorin tunnistaa kyllä soundin perusteella dieseliksi. Kiihdytyksissä kabiinin puolelle kuuluu jonkin verran murinaa, mutta muilta osin äänimaailma on matkustamossa säyseä ja melutaso kohtuullinen. Vielä satasen vauhdissakin Octavia Combi kulkee vakaasti eivätkä tien urat tai sivutuulet pääse matkanteon iloa pilaamaan.

Tavaratila on ehdottomasti Skoda Octavia Combin valtteja perheautoa etsivän silmissä: kuljetuskapasiteetti on hyvällä tolalla ja sitä saa laajennettua takapenkkejä kaatamalla kuten asiaan kuuluukin. Pieniä lokeroita on siroteltu hyvin myös ohjaamon puolelle. Malliuudistuksessa Octavia on kasvanut hiukan, ja tämä näkyy myös takamatkustajien tilassa – taakse mahtuu aikuinenkin vaivattomasti istumaan eikä jalkatila lopu kesken.

skoda_octaviac_takapenkki
Takapenkillä on ainakin kahdelle aikuiselle matkustajalle hyvin tilaa.

 

skoda_octaviac_kontti
Takakontti on muotoilultaan selkeä ja käyttökelpoisen tilava. Nostokynnystä on jonkin verran.

Yhteenveto:

Skoda Octavia Combi on uudistuksen jälkeenkin vahva vaihtoehto kohtuukokoisten perheautojen luokassa. Koeajoyksilö on mielenkiintoinen sekoitus hyvää varustelutasoa ja arkiajossa tarvittavaa käytännöllisyyttä höystettynä ripauksella näyttävyyttäkin. Vaivatonta ajoa arvostavan kannattaa tutustua DSG-vaihteiston ja turbodieselin muodostamaan kokonaisuuteen, sillä tämä paketti antoi itsestään Tekniikkaparkin koeajossa oikeinkin miellyttävän kokonaiskuvan.

Skoda Octavia Combin koeajoomme luovutti Veljekset Laakkonen Oy Jyväskylä.

Koeajetun auton tekniset tiedot: Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Elegance DSG
Moottori: diesel, 1.6 TDI 105 (77kW/105 hv)
Vaihteisto: 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
Co2-päästöt: 104 g/km
Polttoaineen kulutus (EU-yhd./kaup./maantie): 4,0/4,8/3,6 l/100km