Mukavasti perinteisellä tyylillä – koeajossa Toyota RAV4

toyota_rav4_maasto

Tekniikkaparkin aiheena on tänään Toyota RAV4-citymaasturi. Koeajettu yksilö on varustettu 2,0 litran dieselmoottorilla ja nelivedolla, vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali.

Toyota RAV4:n olemus on rotevan maasturimainen ja nelivedon lisäksi runsas maavara helpottaa etenemistä niin metsäautoteillä kuin kehnommassa kelissäkin. Ylipäänsä RAV4:ssa tuntee olevansa tavallista henkilöautoa korkeammalla, ja näinhän asia tietysti onkin. Päällepäin design näyttää mallisarjan perinteisiin nojaavalta, mutta kuitenkin tyylikkäältä. Tilojen puolesta RAV4 on avaran tuntuinen ja sisätilojen viimeistely ja materiaalivalinnat tuntuvat onnistuneilta ja istuinmukavuus on hyvällä tasolla. Takamatkustajille on tarjolla reilusti jalkatilaa ja takapenkillä istuma-asento on ryhdikäs. Tavaratila on kooltaan luokassaan tilavan tuntuinen, ja sitä voi suurempien kuljetustarpeiden yllättäessä laajentaa takaselkänojia kaatamalla. Pientä arjen luksusta tarjoaa koeajoyksilön sähköisesti avautuva takaluukku, jonka saa käskytettyä kokonaan auki kauko-ohjatusti avaimella tai luukun painikkeesta.

Kuljettajan paikalla viihtyy mukavasti ja hallintalaitteet löytyvät kautta linjan loogisilta paikoilta. Toyota RAV4 ansaitsee kunniamaininnan siitä, että suunnittelussa on maltettu pysyä perinteisillä ja hyväksi havaituilla linjoilla, joten lähes kuka tahansa autoilija ymmärtää heti saman tien autoon hypättyään, miten RAV4:n kanssa toimitaan. Samaa linjaa jatkaa myös erittäin selkeä mittaristo, jonka ainoa moite kohdistuu pienehköön ajotietokoneen näyttöön, johon tiedot on jouduttu sullomaan ahtaasti ja pienellä fonttikoolla. Tärkeimmät analogiset mittarit puolestaan erottuvat helposti nopealla vilkaisullakin.

Ajettavuudeltaan Toyota RAV4 on leppoisan oloinen – kaksilitraisen dieselmoottorin ja nelivedon yhdistelmä tarjoilee mukavasti vääntöä citymaasturin liikutteluun ja maantielläkin eteneminen on vaivatonta. Nykyisellä tienpidolla asfalttiteiltäkin alkaa löytyä jos jonkinmoista monttua ja töyssyä, ja maantienopeuksissa RAV4 ylittää ne tyylikkäästi. Kaupunkien hidastetöyssyt “tönäisevät” citymaasturia hiukan enemmän, mutta muilta osin RAV4 on kaupungissa oikeinkin ketterä kulkija ja sitä saa pyöriteltyä yllättävän pienessäkin tilassa. Asiaa auttaa entisestään tarkka peruutuskamera, jonka kuvan avulla autoa on helppo tähtäillä vaikkapa pysäköintiruutuun. Näkyvyyttä entisestään parantavat ilahduttavan isot sivupeilit.

Koeajon puitteissa ei päästy kunnolla koettelemaan citymaasturin maasto-ominasuuksia haastavammissa olosuhteissa, mutta soratielle kuitenkin kurvattiin tunnustelemaan RAV4:n käytöstä matalamman profiilin tieverkostolla. Mitään yllätyksellistä ei ilmennyt ja Toyota jatkoi johdonmukaisten esitysten sarjaa sielläkin – auto eteni vakaan tuntuisesti eikä hätkähtänyt pienistä montuista ja heitteistä tien pinnassa.

Kaiken kaikkiaan Toyota RAV4 on hyvällä tavalla perinteisen tuntuinen ja helppokäyttöinen auto. Neliveto ja dieselmoottori tarjoavat toimivan paketin kaupunkiin, mutta epäilemättä RAV4 kiinnostaa myös maaseudun sorapätkillä liikkuvia autoilijoita.

Toyota RAV4:n Tekniikkaparkin koeajoon luovutti Autoliike Koskinen, Viitasaari.