Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Uutta tekniikkaa – retroilua unohtamatta

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Mukavasti perinteisellä tyylillä – koeajossa Toyota RAV4

Teijo 1.2.2014

Tekniikkaparkin aiheena on tänään Toyota RAV4-citymaasturi. Koeajettu yksilö on varustettu 2,0 litran dieselmoottorilla ja nelivedolla, vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali.

Toyota RAV4:n olemus on rotevan maasturimainen ja nelivedon lisäksi runsas maavara helpottaa etenemistä niin metsäautoteillä kuin kehnommassa kelissäkin. Ylipäänsä RAV4:ssa tuntee olevansa tavallista henkilöautoa korkeammalla, ja näinhän asia tietysti onkin. Päällepäin design näyttää mallisarjan perinteisiin nojaavalta, mutta kuitenkin tyylikkäältä. Tilojen puolesta RAV4 on avaran tuntuinen ja sisätilojen viimeistely ja materiaalivalinnat tuntuvat onnistuneilta ja istuinmukavuus on hyvällä tasolla. Takamatkustajille on tarjolla reilusti jalkatilaa ja takapenkillä istuma-asento on ryhdikäs. Tavaratila on kooltaan luokassaan tilavan tuntuinen, ja sitä voi suurempien kuljetustarpeiden yllättäessä laajentaa takaselkänojia kaatamalla. Pientä arjen luksusta tarjoaa koeajoyksilön sähköisesti avautuva takaluukku, jonka saa käskytettyä kokonaan auki kauko-ohjatusti avaimella tai luukun painikkeesta.

Kuljettajan paikalla viihtyy mukavasti ja hallintalaitteet löytyvät kautta linjan loogisilta paikoilta. Toyota RAV4 ansaitsee kunniamaininnan siitä, että suunnittelussa on maltettu pysyä perinteisillä ja hyväksi havaituilla linjoilla, joten lähes kuka tahansa autoilija ymmärtää heti saman tien autoon hypättyään, miten RAV4:n kanssa toimitaan. Samaa linjaa jatkaa myös erittäin selkeä mittaristo, jonka ainoa moite kohdistuu pienehköön ajotietokoneen näyttöön, johon tiedot on jouduttu sullomaan ahtaasti ja pienellä fonttikoolla. Tärkeimmät analogiset mittarit puolestaan erottuvat helposti nopealla vilkaisullakin.

Ajettavuudeltaan Toyota RAV4 on leppoisan oloinen – kaksilitraisen dieselmoottorin ja nelivedon yhdistelmä tarjoilee mukavasti vääntöä citymaasturin liikutteluun ja maantielläkin eteneminen on vaivatonta. Nykyisellä tienpidolla asfalttiteiltäkin alkaa löytyä jos jonkinmoista monttua ja töyssyä, ja maantienopeuksissa RAV4 ylittää ne tyylikkäästi. Kaupunkien hidastetöyssyt ”tönäisevät” citymaasturia hiukan enemmän, mutta muilta osin RAV4 on kaupungissa oikeinkin ketterä kulkija ja sitä saa pyöriteltyä yllättävän pienessäkin tilassa. Asiaa auttaa entisestään tarkka peruutuskamera, jonka kuvan avulla autoa on helppo tähtäillä vaikkapa pysäköintiruutuun. Näkyvyyttä entisestään parantavat ilahduttavan isot sivupeilit.

Koeajon puitteissa ei päästy kunnolla koettelemaan citymaasturin maasto-ominasuuksia haastavammissa olosuhteissa, mutta soratielle kuitenkin kurvattiin tunnustelemaan RAV4:n käytöstä matalamman profiilin tieverkostolla. Mitään yllätyksellistä ei ilmennyt ja Toyota jatkoi johdonmukaisten esitysten sarjaa sielläkin – auto eteni vakaan tuntuisesti eikä hätkähtänyt pienistä montuista ja heitteistä tien pinnassa.

Kaiken kaikkiaan Toyota RAV4 on hyvällä tavalla perinteisen tuntuinen ja helppokäyttöinen auto. Neliveto ja dieselmoottori tarjoavat toimivan paketin kaupunkiin, mutta epäilemättä RAV4 kiinnostaa myös maaseudun sorapätkillä liikkuvia autoilijoita.

Toyota RAV4:n Tekniikkaparkin koeajoon luovutti Autoliike Koskinen, Viitasaari.

Tags: koeajo toyota

Continue Reading

Previous: Tyylikkään tasapainoinen – koeajossa Mazda 3 HB 2,0 Premium Plus
Next: Koeajossa Kia Sportage 1,6 ISG Urban EX EcoDynamics

Lisää luettavaa

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Autot ja liikenne

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!

Teijo 27.3.2025
Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Facebook Instagram     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Tässä on 18 euron aktiivikaiuttimet: kestääkö kuunnella? Testissä Edifier G2000
  • Pikatesti: Tutunnäköinen perusläppäri – Samsung Galaxy Book 4
  • Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Taasko on digiboksien aika? Testissä Denver DTB-148
  • Testissä langaton kaiutin JBL Authentics 300

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.