Skip to content
Tekniikkaparkki.fi

Tekniikkaparkki.fi

Uutta tekniikkaa – retroilua unohtamatta

Primary Menu
  • Etusivu
  • Arvostelut
    • Ääni ja kuva
    • Matkapuhelimet
    • Tietotekniikka
    • Autot ja liikenne
    • Pelit
  • Artikkelit
    • Ajankohtaiset
    • Ohjeet
  • Podcast
  • Tekniikkaparkki TV
  • Nettiradio
  • Info
  • Autot ja liikenne

Tyylikkään tasapainoinen – koeajossa Mazda 3 HB 2,0 Premium Plus

Teijo 10.1.2014

Tällä kertaa Tekniikkaparkki koeajaa uuden Mazda 3:n. Koeajoyksilö on varustettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla, joka tarjoaa 88 kW (120hv) tehon ja 210 Nm väännön. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali.

Mazda 3 antaa itsestään heti kättelyssä tyylikkään vaikutelman. Mazdan virtaviivainen muotokieli tuo ulkoasuun ripauksen sporttista olemusta ja saa auton näyttämään varsinkin etukulmasta kokoistaan isommalta. Sisällä design on hiukan rauhallisempaa, mutta kuitenkin modernin oloista. Laatuvaikutelma on asiallinen ja ergonomia hyvällä tolalla – ajoasento löytyy mutkattomasti ja kuljettaja viihtyy Mazda 3:ssa. mazda3_taka

Maantiellä Mazda 3 etenee vakaasti ja määrätietoisesti. Viimeistään tässä vaiheessa käy selväksi, että voimalinja on varsin onnistunutta tekoa – Mazda liikkuu pirteästi ja vääntö riittää kohtuullisen hyvin isommillakin vaihteilla ajettaessa, vaikka toki kierroksia nostamalla moottorista löytyy enemmänkin menohaluja. Alleviivatun sporttiseksi menoa ei voi sanoa, mutta arjen liikennetilanteissa ”kolmosesta” löytyy suorituskykyä vallan mainiosti. Alusta toimii sekin johdonmukaisesti ja tuntuma tiehen säilyy hyvänä. Nastarenkaiden karhentama nelostie nosti kuitenkin esille pienen moitteen: melutaso voisi olla matalampi täydessä maantieajon nopeudessa.

Kaupungissa Mazda 3 on niin hyvä, että hymyilyttää. Auto on ketterän tuntuinen ja helposti hallittavissa – esimerkiksi liikkeellelähdöt ovat kevyen helppoja ja moottori vääntää sen verran nasevasti, ettei kuusivaihteista manuaalia tarvitse vaivoiksi asti hämmentää. Koeajopäivälle osui hiukan nollan alapuolelle pudonnut pikkupakkanen, joka antoi hiukan osviittaa myös talviominaisuuksista, vaikkei kunnon talvikeliin vielä päästykään. Lämmintä tuntui tässä kelissä olevan tarjolla jo varsin nopeasti liikkeellelähdön jälkeen, joten tämä lupaa hyvää myös kovempien pakkaskelien kannalta. Luistonesto tuntui myös toimivan kaupungin jäätyneillä kaduilla sivistyneesti.
mazda3_naytto
Mazda 3:n viihde- ja navigointilaitteisto on mukava kokonaisuus. Kojelaudan päällä oleva kosketusnäyttö esittää kartat ja muut tiedot selkeästi ja suurehkolla fonttikoolla, navigoinnin ääniopasteet kertovat myös katujen nimet suomeksi ja äänentoisto bluetooth-toimintoineen on laadukasta. Ylipäänsä Mazda ansaitsee plussaa siitä, että kaikki tämän järjestelmän valikot ja toiminnot on kattavasti suomennettu. Käyttölogiikka vaatii toki hiukan alkutotuttelua, kun järjestelmän toimintoja voi ohjata niin käsijarrukahvan vieressä olevasta ohjainrykelmästä, ratin painikkeista kuin kosketusnäytöltäkin. Soundit ovat kuitenkin järjestelmässä kohdillaan ja varsin tasapainoista äänentoistoa kuuntelee mielellään.

Tilojensa puolesta Mazda 3 on odotetunlainen kokonaisuus: etupenkeillä on tietysti mukavat oltavat, mutta ainakin takapenkin laitapaikoilla myös aikuinen matkustaa suht mukavasti, kunhan etupenkkiä ei ole vedetty ihan taka-asentoonsa. Tavaratilaa on sen verran, kuin hatchback-tyyppinen kori vain antaa myöten: parin hengen matkatavarat sinne todennäköisesti mahtuvat vaivattomasti, mutta suurempien kuljetustarpeiden kohdalla takaselkänojien kaataminen tulee tarpeeseen.

mazda3_sisa

mazda3_mittaristo

Kaikenkaikkiaan Mazda 3 on tyylikäs ja viimeistellyn oloinen kulkupeli. Yksityiskohdat ovat tarkkaan mietittyjä ja totuttelukynnys on matalalla – uuden ”kolmosen” kanssa tulee heti ensikoeajosta alkaen hyvin toimeen. Kun myös ajettavuus on vaivatonta ja design ajanmukaista, niin Mazda 3 on mielenkiintoinen malli kokoluokassaan.

Mazda 3:n koeajoomme luovutti Veljekset Laakkonen Oy, Jyväskylä.

Tags: koeajo mazda

Continue Reading

Previous: Mikrojärkkäri haastaa isommat kamerat – testissä Sony NEX-5T
Next: Mukavasti perinteisellä tyylillä – koeajossa Toyota RAV4

Lisää luettavaa

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Autot ja liikenne

Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!

Teijo 27.3.2025
Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Toyota C-HR Hybrid Active Edition – hauskan ulkoasun alla on tuttu ja turvallinen kulkupeli

Teijo 25.1.2019
Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus
  • Autot ja liikenne
  • Podcast

Podcast – jakso 2: Autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Teijo 22.11.2018
Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla
  • Artikkelit
  • Autot ja liikenne

Auto 2016-messut toivat lähes 300 automallia tutkailtavaksi yhdellä reissulla

Teijo 26.11.2016
Koeajossa Volkswagen Passat
  • Autot ja liikenne

Koeajossa Volkswagen Passat

Teijo 23.5.2015
Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai
  • Autot ja liikenne

Koeajossa uudistunut kansansuosikki: Nissan Qashqai

Teijo 2.7.2014
Facebook Instagram     Youtube

RSS Tekniikkaparkin Podcast

  • Mikä on paras käyttöjärjestelmä?
  • Koko kansan huvia vai tekninen erikoisuus - puheenaiheena 360-kuvaus
  • Joko on älykodin aika?

Viimeisimmät artikkelit

  • Testissä Casio G-Shock GBD-200 -rannekello – hiukan älyä ilman akun latailua
  • Tässä on 18 euron aktiivikaiuttimet: kestääkö kuunnella? Testissä Edifier G2000
  • Pikatesti: Tutunnäköinen perusläppäri – Samsung Galaxy Book 4
  • Automessut pitkästä aikaa – tutustu mielenkiintoisimpiin poimintoihin!
  • Taasko on digiboksien aika? Testissä Denver DTB-148

© 2018 Tekniikkaparkki.fi – Tämä sivusto käyttää evästeitä. Katso tarkemmat tiedot Evästeinfo-sivulta.

Copyright © Tekniikkaparkki.fi | Magnitude by AF themes.